Intervju: K-Sluggah


 

 

Med basen i Malmö har K Sluggah, skapat sig ett namn långt utanför Sveriges gränser. Efter tålmodigt och kvalitativt skapande med vännerna i Muddy Fatique-kollektivet, både som producent och MC, har han samarbetat med hajpade Griselda Records som albumdebuterade via Eminems bolag Shady Records i november. Kingsize tog ett snack med en av hiphop-Sveriges doldisar om bakgrunden i Malmö, skapande i studion och och ambitioner för framtiden.

 

 

Redan som barn fångades Kalle Frigyes uppmärksamhet av hiphop. När han var 6-7 år gammal fick han en kassett av morbror – med Public Enemy på ena sidan och Das Efx på andra. Intresset för rap närdes av att han fick CD-skivor och som 11-åring började han skriva texter och spela in rader på föräldrarnas gamla telefonsvarare. För att se ut som sina hiphop-idoler lånade han pappans för stora jeans och försökte vara ”hiphopare fullt ut”. I tidiga tonåren började han gå på hiphop-jams och open mic-sessioner hemma i Malmö. I samband med detta träffade han vänner för livet, många vilka han skulle komma att göra musik med senare i livet.

 

 

Vilka förebilder växte du upp med på hiphopscenen i Malmö?

– Mina största förebilder som ung i Malmö var helt klart Advance Patrol. Jag var 12-13 år när dom började bli populära i Malmö. Jag rappade med en kille som heter Pato och hans storebror var bra kompis med hela AP-crewet. Vi fick vara förband till dom på ett par spelningar i stan minns jag. Sen när dom fick kontrakt med Playground kände jag mig väldigt stolt för att ha spelat med dom tidigt i deras karriär. Innan hade hiphop varit något som kändes långt borta på många sätt det kändes som stockholmarna var dom som blev signade och stora artister. Nu var det folk som man hade träffat och som bodde i samma stad som jag.

 

– På produktionssidan hade jag en annan förebild som heter Twelvebit från Lund. Minns inte riktigt hur vi fick kontakt men minns att när jag var ungefär 15 år så kom jag hem till honom för att lyssna på beats. Han hade MASSOR med skivor och utrustning. Jag blev otroligt imponerad och inspirerad av hans driv och dedikation till konsten. Jag blev intresserad av själva processen bakom att skapa beats. Han lärde mig mycket om vilka artister han samplade och vilka maskiner han använde.

 

 

Vilken musik lyssnade du på i unga år?

– Tidigt var det mycket west coast. Jag är ju från den generationen, Snoop, 2Pac, Dr. Dre och så vidare. Men när jag blev tonåring så blev det east coast för hela slanten. Mobb Deep, Wu-Tang , Nas och sånt. Det är den stilen och soundet som format mig som musikskapare. Jag var också riktigt nere med Rawkus-eran när det begavs sig. Några år senare upptäckte jag Madlib och han blev en otroligt stor inspirationskälla för mig när det kom till produktion. Jag gillade hans approach till musiken och hans lekfulla, flummiga stil. Jag har också alltid gillat jazz eftersom min pappa spelade mycket av det hemma. Det tror jag också format mig till den jag är idag. Miles Davis är den bästa musikern genom tiderna enligt mig.

 

 

Vilka är dina ”Top 5” rappare och producenter?

– Utan inbördes rangordning skulle jag säga Ghostface Killah,  Roc Marciano, Prodigy, Nas och Kool G Rap.  Bland producenter skulle jag säga RZA, Alchemist, DJ Premier, Pete Rock och Madlib.

 

 

Senaste åren har du samarbetat med en rad amerikanska artister, bl.a. Griselda Records. Berätta!

– Samarbetet med just Griselda började väldigt enkelt. runt 2014 -2015 upptäckte jag dom och gillade verkligen deras sound och stil. Jag skrev till WestSide Gunn på Soundcloud och frågade om han ville ha beats. Vi den tiden hade dom inte i närheten av den hype dom har idag. Westside Gunn gillade mina beats och spelade in två låtar. Jag har sedan dess haft sporadisk kontakt med dom på sociala medier och när Conway frågade om jag kunde skicka lite beats gjorde jag såklart det. Nu har jag proddat på två Conway-projekt bara i år. Jag hoppas fortsätta samarbeta med dom.

John Jiggs som är en annan amerikan jag har jobbat mycket med hade en turné i Europa efter vårt första släpp “Twin Cannons ” 2018 . Då spelade vi också in en uppföljare till det projektet. Det var roligt att vara båda två i studion samtidigt, då de flesta andra samarbeten med folk över Atlanten sker via email och så. Jag har många kommande projekt med folk från staterna, både stora och små namn.

 

 

Finns planer på att åka över Atlanten och jobba där borta?

– Jag planerar att åka till USA nästa år. Har en del ganska bra relationer med folk där nu. Skulle vara sjukt kul att hooka upp med Griselda-gänget men också med andra jag har samarbetat med som Hus Kingpin, Smoovth , John Jiggs, Recognize Ali , Waterr med flera. Jag tror det är svårt att blowa som producent i dagens klimat i rap-gamet egentligen, både här och i USA. Finns så många producenter som är duktiga och folk säljer beats för småpengar just nu. Men man ska aldrig säga aldrig – jag ska definitivt ge det ett försök.

 

 

Har du några kommande samarbeten du kan avslöja…?

– Massor!! Kan inte avslöja allt men har gjort ett par låtar med legendariska Keith Murray som kommer vara med på hans nästa platta. Jag och Recognize Ali jobbar på en skiva ihop. John Jiggs och jag är klara med en uppföljare till “Twin Cannons”-projektet. Håller på med en EP med Chicago-rapparen Waterr. Jag och min bror Chukk Rukkuz (Muddy Fatique) har en skiva klar som ska mixas. RoccSpotz (Muddy Fatique) och jag har gjort ett projekt på svenska som också ska släppas inom en snar framtid. Jag och MAR från Stockholmsyndromet ska börja med lite grejer. Med Maylay Sparks håller jag på med en EP tillsammans med Philly-gruppen Buze Bruvaz. Jag jobbar ständigt och har massor av bollar i luften.

 

 

Låt oss prata produktion och beatmakande. Hur din skapandeprocess ut i studion?

– Jag älskar att gräva skivor. Dom flesta samplar MP3:or nuförtiden och det är inget fel med det. Kan själv göra det ibland. Men det mest inspirerande för mig är hela processen med att leta upp skivor och hitta ljud och samplingar ingen använt förut, bland typ 10-kronors skivor på loppisar och sånt.  När det kommer till själva beat-skapandet har jag använt ASR-10, som är en gammal klaviatur-sampler, i över 10 år. Jag älskar ljudet och workflowet i den. Jag kombinerar den med en MPC. Jag har nyss köpt en MPC Live men använder fortfarande min MPC 2500 ibland. Det är lite samma sak som med skivorna. Det är hårdvara och samplers som ger mig mer inspiration än att bara jobba inne i datorn hela tiden. Har inte ens installerat MPC:s mjukvara på datorn utan arrangerar och mixar i Cubase 5 fortfarande, haha.

 

– I studion gillar jag ibland vara helt själv och jobba men är också van att ha mycket vänner och folk i studion. Det är nice att bolla idéer med likasinnade och få feedback på det man gör.  Jag har ju barn och jobb så när jag har tid över lägger jag den på att vara i studion. Så vill man umgås med mig är det dit man får komma.

 

 

 

Kingsize-Magazine-nr4-cover-Linda-Pira-S

 

 

Intervju av Tobias Carlsson

Foto: Press

 

 



Publicerat:
Redaktionen



NULL