Från bonusar och erbjudanden till teknologiska innovationer. Konkurrensen är hård i den blomstrande casinovärlden och frågan många ställer sig är om ”Gamification” är på väg att skapa en helt ny casino värld.

 

På bara några år har den internetbaserade casinobranschen gått från att vara något som enbart ha existerat i periferin till att ha blivit mainstream. Intresset har till och med vuxit sig så pass stort att svenska staten, i samband med årsskiftet, bestämde sig för att revidera spelmonopolet och öppet låta icke-statliga aktörer få etablera sig på marknaden.

Det stora intresset har givetvis lett till en hel del konkurrens och idag finns det över 100 spelbolag, som tävlar om de svenska spelarna. Fram till för ett år sedan handlade det om att erbjuda så bra bonusar som möjligt men idag står upplevelsen  i fokus. Spelbolagens överlevnad ligger numera i förmågan att underhålla, och behålla, sina spelare och lösningen kan enligt många ligga i ”Gamification”.

Vad innebär gamification?

Begreppet ”Gamification”, eller ”Spelifiering” på svenska, handlar om att man plockar in element från spelvärlden och implementerar dem inom ett annat område, exempelvis pedagogiken, eller som i detta fallet, online casino och casinospel. ”Elementen” man syftar på är de sätt på vilka man stimulerar motivation hos deltagaren, exempelvis via utdelning av belöningar.

Gammalt begrepp som fått nytt liv

Även om begreppet kanske låter nytt i mångas öron så känns idén igen. Gamification började experimenteras med inom olika verksamhetsgrenar redan för flera decennier sedan. Mest känt är det troligen som ett pedagogiskt verktyg där idén var att låta studenten få en viss belöning för sina framsteg. Ett “guldstjärnesystem” om så vill. Även om effekten var positiv möttes konceptet av en hel del kritik på 70-talet. Kritikerna hävdade att studenten inte längre drivs av en inre ambition till att vidga sina kunskaper, utan snarare av en extern belöning. Även om detta argument är enkelt att skjuta ner har det tagit tid för universitetsvärlden att våga anamma spelifierat lärande igen. I en tid där ”gaming” nu blivit ett vardagligt begrepp har flera ledande universitet återigen börjat experimentera med nya inlärningsmetoder baserade på snabba belöningar och resultaten har föga förvånande visat sig vara positiva.

”Gamification” – 10 vanliga kännetecken

I casinovärlden är gamifiering ofta betraktat som ett sätt att fullända spelupplevelsen genom att göra miljön på casinot, eller spelandet på casinospel, mer likt det inom ”gaming” världen, med spel som Fortnite som förebild. Hur långt man går i implementeringen av de olika spelelementen varierar givetvis men här är tio vanliga exempel på en gamifierad spelmiljö hos ett online casio.

Hos så kallade ”Gamification Casinos” skapar man som användare (spelare) sin egen  Avatar (1) knuten till sin profil, precis som man gör inom gaming.

Designen av dessa casinon ger direkt upplevelsen av att man stiger in i en annan värld. Simulerings miljön (2) är ett viktigt element i både utformningen av casinots hemsida och i de så kallade In-Game spelen som kännetecknar gamifierade casinon. Flera av dessa spelsidor är skapade runt en miljö av ett fiktivt universum, land eller ö som stimulerar till ett aktivt deltagande (3). Ofta används en egen fiktiv ”valuta” (4) för aktivitetsbaserade belöningar som förstärker känslan av den unika miljön.

Genom sina egna färdigheter (5) belönas man kontinuerligt (6), och oftast omedelbart, genom att nya nivåer och större belöningar  blir upplåsta (7) i takt med att man avancerar uppåt (8) på stegen i den fiktiva världen eller spelet.

Framstegen kan ofta mätas mot andra spelare via poängtavlor (9) och multiplayer  spelen (10) blir fler, där man på olika sätt spelar med eller mot andra inloggade spelare.

Den simulerade miljön med de ”färdighetsbaserade” elementen i kombination med ”belöningssystemet” är de faktorer som utgör själva kärnan i all ”gaming” och som nu blir allt vanligare även inom  casinovärlden.

fortnite-S

Gamification + Online Casino = 2019

Idén att sammanföra de centrala elementen av ”gaming” från spel som Fortnite med traditionella casino miljöer och spelautomater är inte ny. Redan under 2014 såg vi det första ”gamifierade” casinot i Sverige (Casumo) och fler svenskägda spelsidor räknas idag till de bästa i världen inom ”Gamification Casions”.

Flera av de världsledande företagen som utvecklar spel för online casinon har under de senaste åren satsat hårt på utvecklingen av hög-interaktiva casinospel, inte minst inom 3D och Virtual Reality och vi kan förvänta oss att se resultatet av dessa satsningar under 2019.

Flera stora aktörer har redan i början av året lanserat nya teknologiska innovationer som tar utvecklingen av gamifierade spel och casinon till en ny nivå. Som exempel kan nämnas det världsledande företaget iSoftBet som i april 2019 lanserade en helt ny In-Game plattform med gaming funktioner tillgängliga på mer än 3000 casinospel.

Kritikerna mot Gamifieringen av casinospel

Som med allt annat väcks kritiska röster och farhågor när nya trender växer fram och när det gäller spel om pengar så finns det god anledning att beakta eventuella risker med att förena gaming och casinospel. Samtidigt som utvecklingen av online casinon  fullkomligt har exploderat har det skett parallellt med etablerandet av ett skyddssystem för den som riskerar att förlora kontrollen över sitt spelande. Svenska casinon är här ett föredöme och detta gäller inte minst de operatörer som erbjuder ett så kallat Gamification Casino.

Frågan är dock om detta kommer att räcka när casinospelen förlorar allt mer av sin karaktär som turbaserade, ”passiva” spelautomater till förmån för färdighetsbaserat belönings spel. Den möjliga, eller omöjliga, föreningen av ansvarsfullt spelande med gamification är något som just nu debatteras inom branschen.

Bortsett från eventuellt ökade risker att fastna i denna typen av spel så finns det också en stor grupp av ”traditionella” casinospelare som inte identifierar sig som ”gamers”. Många uppskattar casinospelen på nätet just för att de i många fall erbjuder underhållning och avkoppling utan att ”kräva” någon hög grad av interaktion från spelaren själv. ”Gaming” stimulerar till aktivitet och ”kräver” en närvaro i spelet på ett sätt som många casinospelare på nätet idag söker sig ifrån. Kritiker från denna gruppen menar att en gamifiering av casinospelen kommer att förändra casinospelen till så hög grad att vi kan tala om en helt ny värld av casinospel.

Hur casino branschen kommer att fortsätta utvecklas i Sverige vad gäller mer gaming-baserade spelsidor återstår givetvis att se. Med tanke på att den nya spellagen drar ner på möjligheterna till både reklam och bonusar så läggs större vikt vid att kunna behålla och engagera sina spelare under lång tid, något som talar för en fortsatt utveckling av  interaktiva casino miljöer.

Detta kombinerat med spelutvecklares drivkraft att lansera teknologiskt avancerade upplevelse spel talar för att 2019 kommer att bli ett spännande år vad gäller gamification av online casinon.