Casinospel är inte längre nischad underhållning. Sedan det första nätcasinot gick live för snart trettio år sedan har det hänt otroligt mycket. Och särskilt de senaste tio åren har onlinecasinospel blivit mainstream-underhållning.

De senaste årens utveckling bekräftar vad många oss säkert redan visste – människor älskar att spela. Hasardspel går att spåra tusentals år tillbaka i tiden, och på flera olika kontinenter dessutom.

Med det sagt går det inte att komma ifrån att spelbranschens förmåga att haka på den digitala utvecklingen definitivt har sporrat casinotrenden, och fått fler människor att öppna upp ögonen för onlinecasinospel.

Nätcasinospel blir en väsentlig del av nöjesindustrin

Snabbåtkomst via telefonen, inloggningar med Bankid och mobilanpassade spel är faktorer som haft stor genomslagskraft och hjälpt spelbolagen nå ut till en bredare målgrupp.

Men det finns kanske andra underliggande faktorer som gradvis stärkt nätcasinona i mån av tillit, och samtidigt hjälpt dem att tvätta bort det stigma som länge följt onlinespel.

Till att börja med har det länge funnits en ganska stark koppling mellan casinon och film-och nöjesbranschen. Även sportvärlden har en klar koppling till casinobranschen. Många stora sportgalor hålls till exempel i Las Vegas där casinospel naturligtvis är en avgörande del av nöjesutbudet. Dessutom går sportbetting och nätcasinospel ofta hand i hand eftersom många stora spelbolag har en fot i varje läger.

Under årtiondenas gång har casinon och casinospel dessutom ofta figurerat i olika populära filmer. Det tydligaste exemplet är förmodligen James Bond-filmerna som ofta visar scener från olika casinoanläggningar runtom i världen.

Samarbeten mellan spelbolag och film-och musikbranschen

Men sedan nätcasinona etablerade sig på nöjesmarknaden har vi sett ett nytt fenomen – nämligen exklusiva samarbeten mellan spelbolag och stora väletablerade varumärken från film-och nöjesbranschen. En av pionjärerna inom det här området var NetEnt – en svensk speltillverkare som blivit känt för att skapa riktigt bra brandade videoslots.

Med brandade slots menas alltså casinospel som bygger på ett känt varumärke. Och i det här fallet pratar vi om varumärken hämtade från film-eller musikindustrin.

Under årens gång har NetEnt inlett flera exklusiva samarbeten med filmjätten Universal Studios för att skapa videoslots som bygger på några av filmbolagets största filmer.

Några av de första brandade spelen var Scarface och Creatures of the Black Lagoon. Ett par år senare följde NetEnt med två succéspel som byggde på South Park-serien. Sedan dess har NetEnt återkallat Scarface och South Park-spelen, eftersom man inte velat förnya licensavtalen med Universal Studios. Däremot har NetEnt fortsatt skapa brandade spel som Planet of the Apes, Vikings, Emoji Planet och Jumanji.

Under 2016 gav sig NetEnt in i musikens värld när bolaget släppte en speltrilogi under namnet NetEnt Rocks. Under årets gång släppte NetEnt tre spel som byggde på rocklegenderna Guns N Roses, Jimi Hendrix och Motörhead.

Spelen gick verkligen hem hos fans. Med lysande grafik och animationer fångade NetEnt essensen av varje rockgrupp. Dessutom innehöll spelen spellistor med några bandens mest populära låtar. Rock-serien mottogs väldigt väl och förra året la NetEnt till Prince of Darkness – en slot som bygger på rockikonen Ozzy Osbourne.

Nätcasinospel blir en väsentlig del av nöjesindustrin

NetEnts brandade spel har blivit så populära och omtalade att de numera nästan kan betraktas som att vedertaget inslag hos ett kvalitativt Casino.

Men NetEnt är inte den enda speltillverkaren som skapat brandade casinospel. Rivalen Microgaming har skapat brandade spel som Jurassic Park, Terminator och flera videoslots som bygger på DC Comics olika seriefigurer.

Sådana här samarbeten är påkostade affärer och det förklarar varför det än hittills främst varit speljättar som NetEnt och Microgaming som kunnat släppa brandade spel.

Men mindre aktörer börjar komma ikapp. Häromåret släppte Yggdrasil – en relativt ny svensk speltillverkare – sitt första brandade spel, Nitro Circus. Spelet bygger på Jackass-legenden Johnny Knoxvilles motorshow.

Slutsatsen vi kan dra är att gränsen mellan film-och nöjesindustrin och spelbranschen suddas ut allt mer för varje år som går. Sådana här samarbeten hjälper casinon nå ut till nya målgrupper, samtidigt som film-och skivbolag kan skapa inkomstströmmar från alternativa underhållningsformer.

Den snabba digitaliseringen av underhållningstjänster har dessutom gjort att konsumtionen av dessa olika underhållningsformer numera sker på samma plats. När det kommer till underhållning har onlinespel därför hunnit ikapp och blivit en kraft att räkna med. Och under kommande år får vi förmodligen se fler samarbeten av det här slaget, i takt med spelindustrin fortsätter växa.

person-playing-poker-1871508-S