Av Harald Broström.

Entreprenörer pratar ofta om fördelarna med att ta den raka och effektiva vägen mellan A och B. Författaren Karin Boye pratade om att ”det är vägen, som är mödan värd”. Karin Boyes väg glöms ofta bort när Sverige skriker efter snabba resultat.

Efter ett mixtape och två EP:s tar duon ”Staden”, på sin första fullängdare “Dröm Stort, Lev Större”, med oss på en allt annat än spikrak resa. En resa som går helt i Karin Boyes smak. Det är en odyssé som slingrar sig mellan organiska äventyr och tunga Marcus Price-produktioner, mellan tunga reflektioner och anekdoter från odödliga sommarnätter (läs: den vibrerande Biggie-passningen ”Party & Bullshit”) samt mellan det mörka och det ljusa.

Det är just det här som är albumets storhet: den totala resan som gör albumet till en helhet. Det finns inga spår som faller utanför konceptet. ”Dröm Stort, Lev Större” är inte den mest lättillgängliga skivan i år, det krävs ett par genomlyssningar för att hoppa på tåget. Men när man väl är spänt fast sig finns ingen som helst anledning till att hoppa av.

Men skivan är också en resa genom Stockholm. Huvudstaden har genom åren beskrivits vackert av flera svenska musiker – från Monica Zetterlund till The Latin Kings. Det är ett arv som rapparna Pat Dice och Kimbo vårdar väl. De gör upp med rötterna i ”Där Vi Växte Upp” (feat. Danjah), redogör för en mörkare vardag i ”STHLM Stuk” (där Da Costa och Malmcolm B gästspelar) och slänger ett getöga mot framtiden i ”Storasyster”.

En extra dos beröm ska också ges till Allyawan för hans insats på versen, men framförallt i refrängen på ”Om Din Mamma Bara Visste”.