Elliphant har tidigare sagt att hennes musikprojekt ska vara brett, att det inte ska låsa sig vid en genre och att all typ av musik ska få plats. Detta är hennes debutalbum ”A Good Idea” ett bra exempel på. För även om delar utav mig desperat känner behovet av koncis i såväl ljud- som textstruktur, är det avsaknaden utav det som också blir slagkraften. Pop, dubstep, hiphop, dancehall, att inte kunna sätta fingret på vad hon sysslar med är hennes uppfriskande charm. Jag minns tydligt första gången jag lyssnade på Elliphant och jag minns i särklass första gången jag hörde en intervju med henne. Då slogs jag av, och därtill förälskade mig i, hennes avslappande approach på en annars så detaljerad och medveten bransch. Att hon inte har något filter och att hon inte gör saker för att det ska vara credigt, utan för att hon känner för det. Något som genljuderpå ”A Good Idea”, där Elliphant tillåter sig själv att leka och släppa alla tyglar.

Hon pendlar mellan att vara sliskigt popig på spår som ”Pom Pom” och ”Toilet Line Romance” för att i nästa stund dra ner tempot i ”Paint The World” och dessutom vara ruskigt hård på spår som ”Boom Your Head Up”. Nackdelen blir dock att lyssnaren kan lämnas något perplex av växlingen. För just när man försvunnit iväg i de intressanta berättelserna hon har att delge i ”Shoot Me Down” kommer en oskön övergång till en elektisk text om en romans i en toalettkö. Jag föredrar istället den distinkta röst Elliphant besitter och de delar av albumet som lyfter fram detta. Jag väljer alla dar i veckan att före det popiga få höra mer om den glöd som tar fyr på ”More Fire”, mer om hur vi ska ta vara på livet och vad vi är beredda att offra för vår lycka. Och det är när Elliphant likt i ”Boom Your Head Up” kanaliserar ut all kreativitet till en skön form av galenskap med vrickade toner eller när hon i ”Want It” blandar rap med sång som hon verkligen briljerar. Också avslutningsspåret blir en favorit. Där har hon spottat ut sitt Hubba Bubba och håller hand med ett skruvat hiphopbeat, alltmedan hon ger prov på den MC hon är. I en intervju jämförde Elliphant en gång sin musik med penetration; ”…Du ska inte gå på en Elliphant-konsert varje dag men när du väl gör det kommer du få en mad orgasm” Och lite så är det kanske med ”A Good Idea”. För den där orgasmen är en synonym för eskapismen hon står för. Jag kommer inte envetet lyssna på albumet men när väl lusten faller på då släpper också jag alla hämningar, all cred och gör sådant en-sån-som-jag aldrig annars hade gjort.