Rapper Ted recenserar Borderlands 2

”Vapen, vapen och… ja, vapen!”

När Borderlands släpptes för dryga tre år sen var min första tanke: ”Wow! Ett framtids hack n’ slash-spel i första person-perspektiv!”. Då hade man tagit det bästa från dagens rollspel, första person shoot em’ up-spel och klassiska hack n’ slash-spel á la Diablo. Uppdragssystemet var i klassisk ”ta ett uppdrag, samla 10 äpplen, gå och lämna in uppdraget och ta ett nytt”-anda. Allt eftersom du spelade steg din karaktär i levels och blev därmed starkare och starkare. Du kunde också dela glädjen med upp till tre stycken kompisar, antingen online eller på delad skärm. Hela konceptet var en vinnare. Nu spinner man vidare på exakt samma koncept i Borderlands 2.

Spelet utspelar sig fem år efter händelserna i sin föregångare på planeten Pandora, och du och dina vänner har lämnats för att dö i en snödriva av den onde Handsome Jack. Självklart biter inte lite kyla på våra hjältar och du är snabbt på benen för att ta upp jakten på denna ärkeskurk. Du ansluter till planetens motståndsrörelse där du stöter på många bekanta ansikten från det första spelet.

Det finns fyra olika spelbara karaktärer att välja mellan; Salvador (Gunzerker), Maya (Siren), Axton (Commando) och slutligen Zero (Assassin). Samtliga karaktärer har sina individuella egenskaper och spelstilar. Salvador är en köttig och stryktålig dvärg som älskar stora vapen. Axton är lite mer av en strateg och älskar att montera upp sitt bärbara automatiserade skjuttorn. Maya har en fetisch för elementära egenskaper samt vapen och vår vän Zero är en dödlig ninja med samurai-svärd och prickskyttegevär men har även förmågan att bli osynlig. Varje karaktär har tre stycken olika skill-trees där du efter varje ökad level placerar ut poäng och på så sätt låser upp nya förmågor och förbättringar

Precis som sin föregångare är spelupplägget ruskigt enkelt. Ta ett uppdrag och uppdraget markeras ut på din spelkarta. Gå/åk dit, uträtta dina ”behov”, lämna in uppdraget och ta ett nytt. Spelet följer en huvudstory men berikar oss också med en hel uppsjö av sidouppdrag. Ett av spelets starkaste och kanske roligaste inslag är den enorma och saliga blandning av vapen som nästan aldrig verkar ta slut. Vapen, vapen och… ja, vapen! Du finner dig själv vara på en ständig skattjakt efter det optimala vapnet och precis när du tror att du har hittat det då hittar du ett ännu bättre, och på det sättet fortsätter det.

Spelet flyter på riktigt bra och har inga som helst problem med att hantera scenarion fulla med färgsprakande monster och explosioner. Även när du kör delad skärm med en kompis rullar det på riktigt bra. Gearbox har gjort ett mycket bra jobb med online-funktionen också. Att spela igenom spelet online med dina vänner går som på räls och serverstabiliteten är riktigt solid. Spelet känns finslipat och lämnar inte mycket plats för buggar eller ”barnsjukdomar”. De få buggar som jag har stött på har till exempel varit att karaktären vid fåtal tillfällen fastnat i diverse trånga utrymmen och inte lyckats komma loss. Detta har då krävt att jag har behövt gå ur spelet för att sedan ladda om det. En annan bugg, som faktiskt var till min fördel, var då min spelkollega fick oändligt med ammunition vilket ledde till total förödelse i kombination med en raketkastare.

Borderlands 2 är ett väldigt underhållande spel som får dig att glömma tid och rum. Du vill ständigt tillbaka in i denna steroida ”Mad Max”-värld som aldrig slutar att imponera. Världen är stor, öppen och om du blir trött i benen av allt springande finns det bilar och teleporters till ditt förfogande. Det som gör Borderlands 2 särskilt underhållande är just möjligheten att kunna dela äventyret med dina vänner.  Spelet är allt vad jag hoppades på och det enda som jag egentligen saknar är möjligheten att kunna modifiera dina vapen samt ett fem-tal fordon till, men man kan ju inte få allt här i världen. Borderlands 2 är ett ENORMT spel, och även om jag borde känna mig klar med spelet vid det här laget kan jag ändå knappt vänta på att få spela om det från början med en ny karaktär. För er som gillar ultra-action och co-op-spel med rollspelsinslag; tveka inte! Plocka upp Borderlands 2 idag!

| Kingsizemagazine
Testat på plattform: Playstation 3
Testat på tv: Samsung55 D8005