Vanguard-festivalen började som en stadsfestivalen i Søndermarken i Köpenhamn 2013. Efter tre år av utomhusfestivaler i dagarna två gör man det första expansionsförsöket under en dag på Trädgårn i Göteborg. Trädgårn är en klassisk konsertlokal där tidigare artister som Jurassic 5, The Game, Nas, De La Soul och Xzibit uppträtt. Men festivalen Vanguard har gjort sig kända för att boka klassisk hiphop men också lite udda mindre namnkunniga bokningar och även inom soul, funk och RnB-genrerna.

Det kanske största dragplåstret till årens festival var Mos Def som tyvärr ställde in ganska kort inpå, troligen på grund av strul med pass och lagens långa arm. Men festivalen hade ändå en spännande uppställning med Pharoahe Monch, Grandmaster’s Furious 5 feat. Mele Mel & Scorpio, Promoe, Elliphant, Bugzy Malone, Frisco, Erik Lundin, Michel Dida, Madi Banja, Charles X, Maxida Märak & Systraskap, Ikhana, Skander, Spring Break och Brödraskapet. I övrigt i festivalschemat finns hiphopquiz, mängder av DJ:s och möjligheten att tatuera sig.

Biljetterna verkar tyvärr har sålt dåligt trots att biljettpriserna sänkts från 600 kronor till 300 kronor någon vecka innan. De förlorade intäkterna för biljetterna verkar man i stället försöka ta igen med de extrema ölpriser. En stor stark kostar nämligen 79 spänn dagen till ära och då snackar vi inte nån hipster-IPA. Dörrarna slår i vilket fall upp redan vid 16.00 på dagen och konstigt nog är senaste tidens hypade rappare Michel Dida och Erik Lundin först upp på scen redan 16.30. Duon som veckan innan sålde ut Debaser Medis i Stockholm hade självklart förtjänat bättre. Men båda rapparna bjuder ändå på svintajt rap från sina senaste EP:s men också nya remixen “Telefonen” och den än så länge osläppta partydängan “Viva Mexico” från Dida.

Även om Michel Dida och Erik Lundin öppnar lite tidigt så har man löst schemat och de två scenerna i lokalen smidigt där en liten scen byggts vid den stora baren på andra sidan lokalen så långt i från den stora scenen som möjligt. På den stora scenen går Ikhana och Skander upp på scen för att köra sin moderna RnB över beats från Nibla. Det känns som att Göteborg halkat efter mycket musikaliskt senaste åren men med kollektivet SOM031 där Överklass och Parham också joinar in i settet känns possen som ett gladare RMH.

Kvällens stora överraskning för mig blir Los Angeles-rapparen Charles X som jag inte hört tidigare men som levererar flowvänlig och rökig amerikansk västkustrap ala Kendrick Lamar möter Childish Gambino. Det är sol, spliffar och hawaiiskjortor på schemat. Samtidigt som Charles kör sina sista låtar går Maxida Märak som nyligen gjort sig känd via Sapmi Sisters på Svt och signat till Universal Music upp på lilla scenen. Med sig till Göteborg har hon Sabina Wärme och Amanda Lindgren från Systraskap som blandar elektroniska och akustiska instrument.

Vid den här tiden börjar de som fastnat lite för länge på billiga ölhak trilla in och alkoholen börjar få folk att komma igång och trots att det är skralt med folk så är stämningen väldigt god både hos publik och artister. Som stort fan av brittisk hiphop är det kul att se att Vanguard valt att boka Bugzy Malone och Frisco. London var under 80- och 90-talet länge en viktig hiphopstad för Göteborg på grund av dåtidens båtförbindelse och britcoren spred sig som en isolerad stil i stan.

Idag är det ett annat typ av sound som bokats och staden har inte samma naturliga koppling till den brittiska hiphopen även om epitet Lilla London finns kvar. På samma scen som britterna kör också Promoe som är aktuell med sin nya skiva “Fult folk”. Han har med sig Ayla Shatz som sångerska och back-up samt Cosmic som DJ. På scen gästas han också av Parham som är med på nya skivan och Michel Dida och Erik Lundin på “Tystas Ned”-remixen. Det är en av de stora fördelarna och också en av de allra bästa sakerna med festivaler att artister får möjlighet att gästa varandra och köra låtar som inte alltid är standard i artistseten.

Kvällens avslutas med två amerikanske storheter i form av en av världens bästa MC Pharoahe Monch och några riktiga pionjärer inom hiphop i form av old school-gruppen Grandmaster’s Furious 5 med Mele Mel & Scorpio. Monch river av klassiker och medley från mittenpartiet av sin karriär. Tyvärr lämnar han sin tidiga karriär utanför och går aldrig äldre än debutskivan “Internal Affairs” från Rawkus-tiden. Mele Mel & Scorpio tar det däremot hela vägen tillbaka till 70-talet och bränner av sina egna hits men även en mängd hiphop-covers en bit in på 90-talet.

När jag lämnar festivalen vid ettiden för nattamat på Avenyn har jag haft en riktigt bra kväll. Alla akter levererade och det var en grymt god stämning. Men det är pinsamt att Göteborg inte kan locka till sig mer publik till en hiphopfestival med hela 15 akter för 300 spänn. Tyvärr kommer det troligen göra att KB inte vågar satsa på hiphopbokningar av de här sorten i staden framöver. Men med den positiva vibben och med de spännande bokningarna som Vanguard gjort genom åren borde det göra sommarens festival i Köpenhamn till ett självklart val.

// Pontus Gustavsson

Se bildgalleri + Instagram-videoklipp via @kingsizemag på Instagram:

_DSC7883