Kingsize Magazine är på Roskilde Festival under veckoslutet. Följ @kingsizemag på Instagram samt Snapchat för uppdateringar från festivalen. Recensioner av Malkolm Landréus samt foto av Melika Zakariae.

Abidaz, Luna

Med kort varsel blev det klart att Abidaz skulle ersätta Mac Miller och det ihärdiga regnet tvingade fram spelningen ytterligare. Det blir stökigt och skrikigt och gästande Ns mikrofon är avstängd majoriteten av tiden han rappar. Ljusglimtarna är ”FPGP” och när spännande Jamilla kommer ut och bidrar till färska ”G.O.N.A.T.T” med Chapee. Förlåtande omständigheter och bra energi, men Abidaz kan bättre.

angel-haze-bråvalla-LS

Angel Haze, Luna

Att Angel Haze både kan sjunga och rappa bättre än de flesta är något vi redan visste. Trots det är hon fortfarande inget dragplåster på en festival, vilket syntes idag. Men efter en ganska sömning inledning lägger hon i en växel, går ner i publiken och rappar “Babe Ruthless” och ”New York”, till åskådarnas stora förtjusning. Med efterföljande ”Battle Cry” har hon vunnit över publiken på sin sida. Och jag är ganska säker på att Angel Haze har åtminstone ett par nya fans efter dagens imponerande spelning.

asap-ferg-bråvalla-S

A$AP Ferg, Luna

Man behöver inte älska A$AP Fergs musik för att ha kul till A$AP Fergs musik. Som vid så många andra tillfällen går ignoranta och generiska bangers hem så länge de har energi. Och A$AP Ferg har allt det och lite till. Den fokuserade klungan framför scenen var med på allt i den baskavalkad som avlossades. Bra på riktigt blev det när fina ”Tatted angels” framfördes som hyllning till bortgångne A$AP Yams.

action-bronson-bråvalla-S

Action Bronson, Luna

Man vet aldrig vad som ska hända när Action Bronson uppträder. Efter två låtar bestämmer han sig för att kliva ner från scenen och vandra tillsammans med publiken bort utanför scenområdet medan han rappar. Att vara helt obrydd och nonchalant har alltid varit en del av Action Bronsons image på scenen. Problemet uppstår när den nonchalansen övergår från grepp till inställning. Förutom den fortsatt trötta inkvoteringen av Meyhem Lauren kändes det som att Bronson inte gav allt ikväll.

// Malkolm Landréus

Se fotogalleri från Bråvalla Festival fredag 1:a juli:

DSC_0402