"En kväll där den nya svenska hiphopgenerationen fick glänsa och ta plats framför våra ögon."

Den senaste tiden har svensk hiphop i allmänhet, och svenska gaturappare i synnerhet, beklagligt nog framställts i dålig dagar av en ständigt oförstående och taktlös mediekår. Av den anledningen var det också extra mäktigt att se Einár avsluta sitt succéår med att genomföra sin första stora egna spelning på Fryshuset igår kväll, med stora delar av den nya svenska hiphopgenerationen vid sin sida.

”Förra året gick jag i skolan här och nu står jag och uppträder för er, det är galet”, säger han vid ett tillfälle och ler lite blygt.

Det står snabbt klart att den unga rapstjärnan har utvecklats mycket på kort tid. När han uppträdde på Smash-festivalen på Stadion i somras hade han problem med sin andningskontroll, men här rappar han de flesta av sina verser utan varken playback eller problem. Om talangen inte varit uppenbar innan, så är den det nu. Efter debutsingeln ”Duckar popo” bygger han upp stämningen från den avskalade scenen med låtar som ”Headshot”, ”F mitt x” och ”Bro code” innan det tunga artilleriet plockas fram.

ADAAM och Thrife gör energiska inhopp medan Adel, Jelassi (med L1NA), 1.Cuz och Dree Low får ta mer plats och dessutom framföra egna låtar som ”Skina”, ”Försent” och en av årets bästa raplåtar ”Pippi”. Det är gemenskap, glädje och bra musik som genomsyrar showen. Och så ser det faktiskt oftast ut på svenska hiphop-spelningar – alldeles oavsett vad medier vill få det till.

Bästa låt: ”Härifrån”, Jelassi-gästande ”Sema7ni” och remixen av ”Akta mannen” med 1.Cuz sticker ut lite extra.
Detta minns vi: En kväll där den nya svenska hiphopgenerationen fick glänsa och ta plats framför våra ögon.
Publiken: I den välfyllda, men inte fullproppade, konsertlokalen hoppar, skriker och rappar tonåringar till nästan alla låtar på ett exemplariskt sätt.