När den eminenta konsertpromotern Scratch firar tretton år (grattis!) i arrangörsgemet bjuds det i vanlig ordning på en väl avvägd och stark lineup på scen. Mr Greens blytunga beats anslår tonen denna måndagkväll när tokhajpade nykomlingen A.F.R.O. stillar vår nyfikenhet. Han visar upp glimtar av briljans med otvetydiga karaktärsdrag av en MC som gjort hemläxan på alla punkter. Trots sina 18 år i passet hanterar Los Angeles-rapparen flow, texter och delivery med bravur. Han fångar en viss känsla av 90-talseran när han hyllar sina förebilder, bland annat Big L och Pete Rock & CL Smooth. RA The Rugged Man beträder scenen efter att A.F.R.O. tillfälligt lämnar scenen till jubel och tillrop. Med sin pimp-aktiga självsäkra aura i överrock tar RA totalt kommandot över mick och publik för en måndagsspelning vi sent ska glömma. Han visar upp sitt säregna “showmanship” där han improviserar, skämtsamt dissar publiken och bjuder upp oväntade gäster på scen. Han låter känslan och responsen från publiken till synes styra skeendet. För de selfiesugnas glädje tar sig RA ut på utflykt genom publiken och sedemera fram och upp på bardisken längst bak för en balansakt mellan bartenders och ölglas. Avslutningsvis bjuds det upp till publikfest på scen med utmaning om stage-dive. Höjdpunkterna är många; “Definition of a Rap Flow” och “3 Kingz”, “Uncommon Valor: A Vietnam Story” och “Holla-Loo-Yah” för att nämna några. RA förkroppsligade denna kväll begreppet “master of ceremony” i min bok.

Inför den andra akten var jag nog inte den enda som frågade mig hur Dilated Peoples skulle kunna toppa R.A., Mr Green och A.F.R.O’s framträdande. För oavsett om Evidence, Rakaa och Babu lutar sig tryggt mot en diskografi av otaliga bangers/klassiker från de senaste femton åren – så måste inspirationen finnas där. Glöden i Evidence ögon avslöjade direkt att de känt av den magiska energin backstage. Vi får se och höra guldkorn som “You Cant Hide You Cant Run”, “Marathon” och Ev’s solospår “Mr Slow Flow” och “You”. DJ Babu glänser så klart bakom skivspelarna, i synnerhet med en fin scratch-rutin. Även om spelningen fortgår med intensitet och kvalitet så bjuds det på få överraskningar vilket får mig att egentligen bara invänta slutklämmen. Transportsträckan fram till den avslutande delen är energisk och stenhård med en god variation av låtar från flertalet av deras albumprojekt. I vanlig ordning är det dock “This Way” och “Worst Come To Worst” som får konsertbesökarna i extas, för en andra gång denna kväll.

Bästa låt:
Är otroligt svag för “Worst Come To Worst”, kvällens höjdpunkt.

Detta minns vi: R.A. The Rugged Mans sköna publikfrieri med flera varv runt i publiken.