Mycket av försnacket innan konserten handlade om farsan Bob Marley som för exakt 35 år uppträdde på samma scen och drog hela 32 000 åskådare. Det är ett publikrekord som står sig stadigt än idag. Jag är övertygad om att Damian Marley hade sin fars bedrift i tankarna när han äntrade scenen.

”Första är fri” brukar det heta. Det syftar till att första bollen eller i det här fallet låten får man förbise. Detta har Damian ”Jr Gong” Marley nog aldrig hört tals om som kickstartar med låten ”Make It Bun Dem”. En låtvalsöppning som bekräftar det jag hade på känn och hoppats på – ”We Are All In For A Ride”. Nästa låt för kvällen var ”More Justice” som inte är den mest välkända låten i hans repertoar men gav publiken en möjlighet att tidigt briljera och som de tog när de sjöng ut i samstämma ”Extra, Extra, Read All About It”. En stor eloge till människorna som tog till Grönan och visade att vi hänger med. Så fortsatte det och Jr Gong fick suverän respons på alla låtar.

Det mäktigaste med konserten var hur han balanserade den genom att ledigt plocka låtar från sina egna soloalbum, Distant Relatives albumet med Nas och visade vördnad till hans far. Damian Marley är en klok man och gav oss en musikalisk reggae-resa på allra högsta nivå. Faktumet är att Jr Gong inte är en energisk krutnisse på scen. Han håller det simpelt och försöker inte med något extravagant eller krystat. Utan han rör sig från sida till sida och finner sig ofta stående rakt upp och ner i mitten av scenen. Det är dock väldigt effektfull och lämnar gott om utrymme för låtarna att verkligen göras rättvis. Körtjejerna kompletterade honom och bandet på ett föredömligt sätt med deras sång samt scennärvaro. De hade stundvis inövade synkroniserade danser som de ofta gick ifrån till att vara i nuet genom att improvisera rörelser och skanka loss till vad bandet spelade. De bidrog med en härlig energi och var i sig själva ett estetiskt inslag som gav liv till konserten.

Bästa låt: Still Searching

Detta minns vi: ”Could You Be Loved” som gästades av Damians son Elijah Marley (se videoklipp nedan) – något som väckte hysteri bland publiken.

Publiken: 10/10