När Craig David intar scenen på Göta Källare för att framföra projektet TS5, som går ut på att han DJ:ar, samtidigt som han framför sin egen musik och gör remixes på andra artisters låtar är känslorna delade. Stämaningen är FEST och hela konceptet bygger på att folk ska festa till musiken. De personer som dök upp för att dansa till Craig Davids blandade spellista var de som hade roligast. De personer som hade hade förväntat sig en nostalgitripp, en RNB-kväll, en konsert i den bemärkelsen att han skulle framföra sina egna låtar, stå nära publiken och vara personlig blev säkert besvikna.

Rösten är lika felfri sexton år efter hans genombrott och ingen kan förneka att låtarna idag är klassiker. När Craig framför ”Rewind”, ”Fill Me In” och ”When The Baseline Drops” är publiken fast, de kan varendaste rad och de sjunger med. Att han dj-ar och mixar sin egen musik så att låtarna blir sammanhängande är i början kul och han är grym på det han gör. Men sen börjar hans remixes. Beatet till ”Still Dre” vrider upp stämaningen ett snäpp till och han sjunger ”Walking Away” över beatet. Kvällens spellista är genreöverskridande och alltifrån hiphop, rnb, dancehall till grime pumpas ur högtalarna samtidigt som Craig David sjunger. Han gör egna versioner av låtar som Adeles “Hello”, Chris Browns “Loyal” och Sean Pauls “Like Glue”. Under spelningens gång säger han att han vill visa hemlandet UK lite kärlek och går över till att spela Skeptas ”Shutdown” samt ”I Spy”. Där fångar Craig David verkligen upp mig. Tills han börjar waila på “Shutdown”. Han hoppar även på Kanye och Jay Z:s “N*ggas in Paris”. Och han wailar. Det är inte förrän sista låten som han lämnar skivspelarna, går fram till publiken och framför (ännu) en remix av Justin Biebers ”Where are you now” och ”Fill Me In”, i syfte att hålla igång festen. Jag föredrar originalversionen av ”Fill Me In” alla dagar i veckan.

Känslorna är delade efter den här spelningen. Jag älskar det faktum att Craig David kan boka in en ny turné utan att ha släppt ett nytt album. Musiken från år 2000 är tidlös och han kan få en spelning slutsåld än idag. Jag gillar att han DJ:ar. Det är kul och får igång publiken. Men jag hade velat ha färre remixes och mer av Craig Davids egen musik. För många av fansen är Craig David så mycket mer än bara en röst. Han är nostalgi, r&b, barndomsidol och någons första kändis-crush. Att höra honom waila över andra artisters låtar var inte det vi hade förväntat oss.

Publiken: Otroligt taggad. Denbestår framförallt 80- och 90-talister som följt hans karriär sedan genombrottet.
Detta minns vi: Att han slutligen lämnar spelar och går fram till publiken. Wailandet, som blev för mycket efter ett tag- Oh Yeah. Vi kommer sent glömma alla remixes.
Bästa låt: Alla klassiker från ”Born to do it” som ”Fill me in” ”Seven days” och ”Rewind”.