När man har sett en artist leverera en felfri 5/5-spelning (Angel Haze på Way Out West 2013) så är det svårt att inte ha den i bakhuvudet nästa gång man ser henne live. Det känns dock orättvist att jämföra: delvis för att bandet har lämnats hemma och ersatts av en DJ och delvis för att hon nu har fler låtar att välja på (och fler låtar hon ”måste” köra, från skivan).

Innan Angel kommer ut på scen värms Berns upp av briljanta duon VAZ och efter det är Haze lite försenad. Jag tänker tillbaks på vår intervju med henne där hon pratade om hennes obotliga scenskräck och hur hon vill kräkas innan hon går på scen. Jag hoppas att nervositeten inte påverkar henne för mycket där bakom scenen. Men när Angel väl kommer ut på scen tar det inte lång tid innan hon kommer in i det. Det hjälper att hon börjar med energifyllda låtar som ”Echelon”, ”Werkin Girls” och ”No Bueno”. Hon får med sig publiken direkt och energin i lokalen är hög och kärleksfull. En av mina favoritlåtar från albumet, ”Deep Sea Diver”, följer och fungerar inte riktigt – liksom några av de andra ”lugna” låtarna. Konserten blir lite stillastående ibland, men fantastiska ”Black Dahlia” och grymma ”A tribe called red” lyfter upp showen igen.

Spelningen kunde ha varit lite längre och även om Angel Haze är som allra coolast och råast när hon går ner i publiken och rappar i ansiktet på folk så var det kanske sådär kul för folk som inte står längst fram och fick stå och titta på en DJ i hela låtar. Funkade bättre på Way Out West med deras storbildsskärmar. Det kändes överlag som att spelningen på Berns var anpassad efter festivalspelningarna på hennes turné (Wireless t.ex.), men hade kunnat vara ännu lite vassare om man ”klubbanpassade” spelningen. Men Angel Haze är en riktigt grym rappare, på skiva och live. Hennes nervositet verkar bli mindre och mindre av ett problem och hon blir mer och mer säker på vad hon gör. Som hon själv säger i slutet: ”If I can stand on this stage and do this, you can do whatever the fuck you want to!”.

betyg 3,5

//Alexander Kihlström

DSC_7991