Snart bär det av till Sydafrika. Projektet som Victor Marko (Mofeta) dragit igång blir snart verklighet. Projektet där Sverige representeras av Adam Tensta, Mofeta & Jerre, Cleo, Syster Sol, Chords och Dirty Jens. I lördags var det första gången de alla stod på samma scen som ”Kwaai” (Sydafrikansk slang för ”cool”, ungefär).

De körde tillsammans redan dagen innan i Umeå. Men då saknades Dirty Jens som spelade med Sjukstugan i Karlstad och Adam Tensta som uppträdde på Dreamhack i Jönköping, de ersattes då av Promoe.

Men nu var alla samlade. En månad innan julafton hade hela ”släkten” Kwaai samlats för att ge varandra, men framför allt publiken, tidiga julklappar i form av en oerhört tight liveshow – styrd av ett av de absolut bästa livebanden vi har i Sverige: Spiderdogs.

Artisterna och bandet var peppade. Publiken var minst lika peppad. Förköpet var slutsålt och förutom den fantastiska line-up man bjöd på skadade det säkert inte heller att det var löningshelg. Det var ett oerhört tryck redan utanför där hundratals personer köade. Det märktes även inne i lokalen där det var smockfullt. Det var kanske nästan lite för fullt, då det ibland var svårt att röra sig och värmen var ytterst påtaglig. Folk var lite lättretade och atmosfären kändes inte helt Kwaai, förrän de ställde sig på scenen.

Tillsammans bidrar de med något unikt till samarbetet, både på skiva och live. Allra mest njöt jag av Cleo, Mofeta & Jerre och Chords som körde på så att svetten droppade från taket. Det kändes som en festivalspelning mitt i sommaren. Det kändes nästan som att vi faktiskt var i Sydafrika (tills man var tvungen att gå ut och ta luft och möttes av verkligheten och kylan). Det är samtidigt svårt att bedöma en konsert med så många olika artister och ett set som flöt ihop musikaliskt, från olika håll. Men faktum är att ingen av de rutinerade damerna och herrarna på scenen sällan (om någonsin) gör en show som är annat än väldigt, väldigt bra. Speciellt med hjälp av underbara Spiderdogs – kompbandet alla rappare önskar att de hade bakom sig på scenen.

Tack Kwaai för en oerhört fin, varm och välkomnande kväll och hoppas att ni får det bra i Sydafrika! Kingsize kommer självklart att rapportera från gängets resa i december. Vi återkommer!