Av Alexandra Jonsson.

Igår kunde man se Sjukstugan och åtminstone 50% av Dead Prez på kägelbanan här i Stockholm och jag var såklart på plats för att ta del av kalaset. Söndag, den dagen på veckan då de flesta är lediga och spenderar dygnets timmar på en soffa klädd i mjukisbyxor och hoodie. Bakfylla eller allmänt mentalt slitage efter en tung vecka skall kureras och i vanliga fall så hade jag nog legat där på soffan och gjort precis just det, men!
Just den här söndagen blev kryddad med spelning på kägelbanan, Dead Prez var i stan, med studs i benen och hög förväntan på kvällen satte jag mig på tunnelbanans gröna linje mot Slussen.

Det har gått 15 år sedan de släppte sin första singel ”Police State With Chairman Omali” och 13 år sedan deras debutplatta Let’s get free smällde ner i den svenska (mycket unga) hiphopkulturen. Med spåret Hiphop satte de sin markering i hiphophistorian och än idag så har låten en självklar plats i de flestas hiphop-blandade mp3 eller spotifylistor. Det här är förövrigt den låt som fick kvällens publik att hoppa, vråla och ingen kan säga annat än att nostalgitrippen i den stunden var ett faktum.

Dead Prez består av de två rapparna M1 och Stic.man, två mycket intensiva herrar med starka åsikter kring samhällets baksidor, med politiska texter berör de ämnen i allt från övervakningssamhället till veganism. Första tanken som slår mig när jag står där i det svettiga folkvimlet är att lokalen på Kägelbanan är helt perfekt för kvällen, trängseln är precis lagom och alla rör sig mycket artigt. Ölen var kall, ljudet var grymt och upp på scenen kliver Dead Prez, eller åtminstone 50% av dom. M1 kliver upp med starkt kroppsspråk, ursäktar lite snabbt Stic.man’s frånvaro men går direkt på att äga scenen och driva igång publiken. Att han körde gigget själv var först en besvikelse men det glömdes bort då han briljerade och fick med oss på nästan allt. När han kör låten “Propaganda” så slänger nästan hela publiken (på kommando) upp sina händer och vrålar så högt att det ilar i öronen, M1 håller sin höga standard långt in i spelningen men mot slutet dalar det hela. Efter klassikern Hiphop, en vattenduschning av publiken och låten Propaganda byter M1 och Dj’n Mikeflo plats. Mikeflo kör två egna spår men hans texter hörs inte, kontakten med publiken blir sissodär och plötsligt så börjar en del lämna lokalen. Viben dalar, M1 kör igen men lyckas inte rädda upp. Helt plötsligt så är det tydligt att han står själv på scenen och att vi faktiskt inte ser Dead prez till 100%. Det känns lite krystat och i nästkommande sekund tackar han för sig och kliver av scenen.

Kvällen var ok, M1 briljerade men han lyckades inte upprätthålla nivån och viben hela spelningen ut, synd, mycket synd. På hemvägen kände jag mig både imponerad av hans prestation och viben men samtidigt mycket besviken på Stic.man’s frånvaro, platsbytet med Dj’n och spelningens avslut.
Tur att ölen var kall och god i alla fall.