Instagram, Facebook och på Twitter är flödet fullt av människor i skräckinjagande kostymer. De är i full färd med att krama ur de sista dropparna av festligheterna kring Halloween. Själv skippar jag kostymen och gör det självklara valet att se den skånska hiphopveteranen Chords turnépremiär på
Babel i Malmö.

Kvällen inleds tidigt och när den aktuelle och tillika talangfulla rapparen Americol strax efter klockan 20 ensam kliver upp på scenen är det en gles
skara människor som samlats framför den. Men det tycks inte stoppa honom. Han rör sig självsäkert över scenen och låter beatsen gunga honom från sida
till sida med en stil som ger mig tydliga Kendrick Lamar-vibbar. Han har inom branschen gjort sig känd för sin text-och produktionsmässiga skicklighet och att höra hans musik live påminner mig om precis detta. Hans engelskspråkiga rap och självsäkra manér gör att den tillsynes stora scenen han ensam står på ändå verkar alldeles för liten för hans artisteri.

Så snart han är färdig fylls lokalen på men blir aldrig påträngande trång. Efter att jag under Malmöfestivalen såg Chords och Spiderdogs uppträda och de visade sig vara en av festivalens höjdpunkter måste jag medge att ribban var högt satt. Då var det en sprudlande och skojfrisk Chords som inte bara bjöd på klassiker som ”Night Time Come” ”Places To Go” och ”On the Grind” utan som också gästades av bland annat Timbuktu och Mofeta. Men så snart jag hör hur det gripande introt till ”Drift Away” kör igång vet jag att denna konsert kommer bli något helt annat.

Det är turnépremiär och även om Chords bemötts av mycket kärlek för sin senaste skiva är det förståeligt att han är lite nervös. Detta är inte bara första gången han spelar låtar från ”Looped State Of Mind” live med Spiderdogs utan detta är också första gången han tillfullo bemöter publiken med sina avskalade texter.

När ”Drift Away” som sig bör följs av ”Into The Night” sjunger publiken med och i äkta Chords-stil byter han ut engelska fraser till svenska. Men alla vet att budskapet på skivan är djupt och att det kräver självreflektion. Och trots att konserten självklart innehåller en del händer i luften och Chords bjuder in till up- tempo med sina gamla klassiker, vilar det en känsla bäst beskriven som behaglig under hela konserten. Chords påpekar flertalet gånger att det är annorlunda nu. Han har inte bara blivit äldre utan det är också uttömmande att stå och sjunga när man är van att rappa. Chords har gått från en sprallig side-kick och begåvad rappare till en person med en röst, en scennärvaro och en berättelse man inte kan slita ögonen ifrån. Han räds inte att tala med publiken och bland mellansnacken och låtarna växer intimiteten och en unik känsla av dyrbarhet. En atmosfär som till stor del är ett resultat av Chords och Spiderdogs samspel. För tillsammans har de hittat en symmetri som föder varandra. ”Looped State Of Mind” är en skiva vars ljudbild är minst lika viktig som texterna och som inte hade fungerat utan varandra. Och trots att du känt hur gitarrsolot i ”The Dude”
greppat tag om ditt hjärta är det inte förrän du hört det live som du verkligen kan förstå varför.

/Mia Andersson

Dennis Bärlund