Av Niklas "DJ Grass" Grees.

Att legendariska gangsterrap-artister besöker Sverige är inget vi har varit bortskämda med. Visst dyker Ice Cube upp då och då tillsammans med WC och MC Eiht gjorde ju ett kort framträdande på Kingsizegalan 2012 men annars har det varit tunt med bokningar av det mer pistolviftande slaget. Tills nu.

Äntligen har Lydmar Hotel i Stockholm återigen sparkat igång deras livesatsning som även i år är helt gratis på deras utomhusscen. Som första internationella rapbokning flögs ingen mindre än Spice 1 hit i torsdags för en entimmeskonsert. Denna 44-åriga legend från Hayward California tillhör den yttersta eliten av gangsterrap-genren och har släppt över 13 album där de fyra första räknas som de mest klassiska. När Spice 1 kliver upp på Lydmars scen har han dock tagit för givet att publiken är nere med de senare släppen i hans katalog. När alla förutsättningar finns för att skapa en magisk kväll med klassikerna staplade på varandra får vi mest höra låtar som ingen verkar känna igen, dessutom väljer Spice 1 att rappa över sina egna vocal-tracks då varken instrumentaler eller memorerandet av texter verkar ha varit så viktigt att fixa inför giget.

Visst är det kul att se och höra yuppiefolket på Lydmar gapa ihop med hiphopfolket i ”Strap On My Side” men mest jubel drar Spice ner då han stänger av musiken och kickar en acapella byggd på Michael Jacksons ”Smooth Criminal” här omdöpt till ”Street General”. Här får vi alla bevittna Spice 1s skills som rappare då han visar upp sina färdigheter i rapid-fire-flowet och för enda gången under konserten ser man Spice 1 gå ”in the zone”. Annars är det weed-hyllningar här och 2pac-hyllningar där. När den stora hiten ”Trigga Gots No Heart” (ledmotivet från Menace II Society) framförs med bara en vers känns det så märkligt och när showen har fem minuter kvar innan det måste vara tyst börjar Spice ta önskningar av publiken medan tekniken brakar ihop i form av en dator som måste startas om. ”187 He Wrote” avslutar kvällen som ett outro medan Spice 1 står med ett glas skumpa i handen och ser nöjd ut. Micken har han lagt ifrån sig.

betyg_2 spice-1-3-S