Att Pharrell Williams aldrig tidigare headlinat en show i Sverige känns, när man tänker på det, direkt märkligt att konstatera. Trots det har hajpen varit ganska sval och publikantalet igår var mindre än förväntat. Trots ikonstatus i USA och ett nytt enormt kommersiellt framgångsrikt album i ryggen. Ett i ärlighetens namn ganska tamt och plastigt album men som icke desto mindre genererat runt 300 miljoner lyssningar på Spotify. Bland annat. Tillsammans med sin hatt, ett gäng dansare, ett litet band och en speciell gäst (återkommer till det) levererar Pharrell en bra spelning – varken mer eller mindre.

Med empirisk fakta som grund är jag förvånad över att de drygt 9500 personer som tagit sig till Globen inte enbart är där för de nykläckta monsterhitarna. Men möjligen är det så det blir när man inte släppt en platta på åtta år. De som är här denna kväll tycks se det som att få sitt behov tillfredsställt retroaktivt. För det är tydligt att de låtar som får bäst respons inte återfinns på plattan ”Girl”, utan korsar över olika genres och artister över ett spann på ett drygt årtionde. Med visst undantag för ”Get Lucky” och avslutande ”Happy”, förstås.

Tyvärr kommer publiken inte riktigt igång förrän under just den avslutande delen. Dels på grund av tidigare nämnda anledningar, men främst för att låtarna helt enkelt är underlägsna Pharrells annars löjligt välrustade katalog. Att hitkavalkaden och stora delar av showen framförs med playback är synd, men oundvikligt och nödvändigt. Extra kul är det dock att se N.E.R.D.-kollegan Shay närvara på ett par låtar. En av dem, kontroversiella ”Lap Dance”, blir förstås extra anmärkningsvärd med tanke på hur kvällen ska komma att avslutas.

Utan att lägga några politiska värderingar i själva aktionen är det fint och till synes genuint när Gudrun Schyman bjuds upp på scenen för att dansa och hålla hand med Pharrell, samtidigt som tusentals människor för några minuter inte har ett problem i världen. Och trots att man kan ägna tid åt att ifrågasätta huvudpersonens trovärdighet i frågan har han i alla fall rätt om en sak: ”Women don’t take lives. They make lives.” En slutkläm som tycktes uppskattas av de flesta om än inte alla. Något som även kan appliceras på ”Girl” och Pharrells nuvarande popstjärnefäbless.

betyg_3

//Malkolm Landréus

Se bildgalleri + videoklipp från spelningen HÄR!