Av Bave Amin.

Det bästa av svensk soul, pop och hiphop möter varandra i samverkan när Oskar Linnros gästar Svandammshallarna i Uppsala. Allt när publiken samtidigt tas med på en musikalisk karriärresa.

För tre år sedan formgav Oskar Linnros soundtracket till många svenskars sommar. Då tack vare den väldigt prisade plattan Vilja Bli. Innan det figurerade han tillsammans med Daniel Adams-Ray, som ena medlemmen i hiphopduon Snook. När uppföljaren Klappar Och Slag släpptes i år fortsatte popvisan och turnerandet likaså.

Ett stråkfyllt intro drar igång genom lokalen, innan han nästan studsar in och levererar titellåten från senaste skivan. Publiken är genast med och Linnros dansar för dem. Han brukar varenda del av scenen och visar tydligt på den självsäkerhet han besitter. Med honom finns Seinabo Sey, som kompletterar framförandet lysande med den sång hon utdelar i refrängerna.

I och med all historia Linnros medger att han har till Uppsala stad, så berättar han vid andra halvan av konserten att han inte känner tillräcklig förtrolighet med publiken. Förutsägbart drar han då, ensam på synt, igång ’’17 år’’. Det tas väl emot av en publik som inte kan göra annat än att relatera. Konserten blir dock mer intressant när det överraskande kickas rader från Snooklåten ’’Kommer ifrån’’. Som i sin tur mynnar ut i ’’Från balkongen’’ samtidigt som läktaren i Svandammshallen reser sig. En mashup av olika genrer och spår skapas. Linnros växlar mellan soul, pop och hiphop häftigt och karriärresan rundas rappt av med nya ’’Från balkongen-remix’’.

Vad som summerar upp kvällens framträdande är den bekvämlighet och spontanitet som lyser runt Linnros. Två av dem huvudsaker som naturligt förekommande för nyformade band inte gavs utrymme till i somras, under turnéns första konsert på Hultsfred. Här och nu är Linnros nästintill så fulländad han kan bli. Vart han än tar sin karriär vidare, hoppas jag på något oväntat, likt igår kväll.