Bara minuterna efter att Tyler The Creator är klar med sin solospelning träder ledarens tokiga klan Odd Future på scen. Och vilken introduktion det blir. Pang på rödbettan smäller det när gänget börjar med några av sina ösigaste låtar. Vilka låtar det exakt är, är jag inte helt bekant med, men den distinkta basen och dunket är svår att värja sig mot och, allra främst, bjuder de med sin energiska scennärvaro en avväpnande lekfullhet och humor.

Tyler The Creator får oss i sin callback att ropa ”I doodoo on myself” och garva. Hodgy Beats balanserar smidiga och härjiga danssteg längs scenen. En av gruppens maskotar Jasper Dolphin säger lustigheter titt som tätt och bjässen, Left Brain, gör oftast inte så mycket mer än att stå i bakgrunden som någon slags Frankenstein-objekt. Såsom det kan vara mellan vissa typer av polare så hojtar de samspelat nonsens mellan sig. De är livslevande karaktärer inför oss och bjuder på varenda trick i baggaget. Tricksen blir aldrig plojiga, fåniga eller larviga – de 60 minuterna Odd Future står på Green Stage framstår istället som professionell spontanitet.

Det är inte alls lika mycket åskådare som ser på California rapparna som till exempel Timbuktu och det publikhavet han, eller andra akter drog. Vid dessa tillfällen har mängden sträckt sig bortom staketet längre bak. Men för de entusiastiska i den ändå duktigt tjocka klungan och, viktigast, Odd Future spelar det ingen roll. Folk slänger in cigaretter, solglasögon och nallar som medlemmarna inspekterar roat. Tyler ber oss röja efter hans instruktioner ett par gånger för maximal effekt, med lyckade resultat – speciellt mot slutet när många hajpat hoppar och ropar ”wolf, gang!” till refrängen i ”Sandwiches”. När det förträffliga showmanshipet nästan är över, slänger Kingsize egen praktikant in fotbollslandslagströja med Tyler på ryggen, och tackar denne och oss alla med ”thanks to all the assholes that came and suck my dick!” inför jubel. Samma gamla Odd Future, men med en större glimt i ögat och ett mer polerat kaos.

///Damir Sepulveda Espinoza