Av Özgür Kurtoglu.

Svenska högtider är inte de enklaste att planera kring för ungdomar, vuxna, eller egentligen överhuvudtaget. Det är alltid, i princip oavsett omständigheter och väder och allt sånt som brukar spela roll, massutvandring från huvudstaden som gäller när Valborg nalkas, och att studentstaden Uppsala ligger så nära gör ju bara uttåget större. Men, för stockholmare som ville fira Valborg på ett aningen enklare och kanske befriande annorlunda sätt fanns då det nyligen från sina lokaler uppsagda Debaser Medis till besökarnas förfogande, och det som för några månader sedan kändes som en vågad schemaläggning visade sig vara helt oproblematisk: i konkurrens med en minst populär och välbesökt, på alla håll, högtid står sig två killar från Bredäng och Vårberg pall och fyller i det närmsta sin spelplan för kvällen.

Mer och mer blir konserter med artister högre upp på den svenska hiphopens rangpyramid som familjefester, där publiken räknas som älskade bekanta eller kanske kan ses som tillhörande den förlängda släkten. Samma känsla finns självfallet överallt inom hiphop-genren och besläktade musikstilar, men med de större akterna är också känslan större, helt enkelt för att de med åren hunnit plocka på sig likasinnade vänner som också råkar rappa, producera, DJ:a. För Ison Glasgow och Felipe Leiva Wenger är detta övertydligt gällande när de ställer sig på Debaser Medis scen, och redan från början har DJ Taro med sig och rätt snart får sällskap av fler och fler vänner och kollegor, och redan från början har de publiken som såg detta som ett självklart Valborgsfirande med sig.

Framför allt annat har Ison & Fille med sig på scen Länge Leve Vi, de har med sig För Evigt, och de har med sig alla låtar som allt som oftast blev hits inom svenska hiphop-kretsar. De har med sig en låtskatt och en hög nivå som de flesta andra skulle göra onämnbara saker för att nå, och om det är så att de är medvetna om det gör duon tillsammans ett väldigt bra jobb att behandla publikens och den svenska kulturvärldens kärlek på ett ytterst ödmjukt sätt. De är naturligt bekväma MCs, än mer bekväma i varandra sällskap och ser fullt ut att njuta av att vara där de är idag, och får det redan oerhört starka materialet på sina album att växa när de kör det tillsammans med gäster. När de avslutar med ”Länge Leve Vi” känns det stort, det känns enormt, och en värdig avslutning tillsammans med Rosh och Nebay Meles och Aleks och HighWon-klicken bredvid Ison & Fille på scen på en kväll som visar att alla artister bakom ett av årets bästa hiphop-album tillhör genrens topp; de skrattar, gamla och nya vänner och bekanta och samarbetande rappare tillsammans med publiken, ikväll. I synnerhet Ison Glasgow och Felipe Leiva Wenger.