Av Bave Amin.

Första gången medlemmar ur Odd Future landade på svensk mark var 2010 och sedan dess har det gjorts ytterligare två landningar. Alla dessa gånger utan Earl Sweatshirt närvarande. Så när denna kväll på Debaser inföll och lokalen gästades av den mest hajpade artisten i kollektivet kunde de mest lojala fansen äntligen bocka av att de sett varenda kärnmedlem.

Kvällens publik är unga, iklädda Odd Future-merchandise och sugna på moshpit. Redan en timme innan konsertens början står gänget framför mig och planerar vem som ska crowdsurfa först. Så när Earl Sweatshirt väl slungar ut kvällens första verser ur ’’Kill’’ är kaos därför snabbt ett faktum. Något som inte hindrar någon från att ändå hänga med i varje avancerat meningsstycke de matas med. Vidare framförs inte enbart tungviktare som ’’Whoa’’ och ’’Hive’’ från debutplattan Doris, utan även genombrottslåten ’’Earl’’ från mixtapet med samma namn.

I jämförelse med spelningar där hela kollektivet framträder innehåller Earls solospelning trots allt mycket mindre högtryck och knappt det punkiga sättet att framföra låtarna på. Kanske är det bra, då spår av dessa tendenser flera gånger hindrar en från att helt dras in i den klaustrofobiskt mörka värld man hamnar i genom att lyssna på Doris. I vilket fall får vi istället en mer intim konsert där de rafflande ordlekarna ges större utrymme och känslan av samhörighet skapas. Sedan att Earl har med sig Taco gör mycket för konserten. Tillsammans har de lustiga mellansnack som kommer att upprätthålla intresset, då det egentligen inte är mycket som händer på scen och Earl Sweatshirt annars är aningen känd för en bristande scennärvaro.

När konserten nått sitt slut och svetten droppar från Earl Sweatshirts ansikte ser han ut att ha gett allt, vilket han kanske har. Men innan konserten såg jag fram emot att få se rösten bakom ett av förra årets bästa album och hoppades inte på en enda medlem till på scen, utöver Taco som DJ. Nu i efterhand önskar jag att någon annan hade varit med och gästat, då det säkert hade gett oss mer.

DSC_5977
DSC_6002
DSC_6016