Av Harald Broström.

Medan Danny Brown väntar i Nalens katakomber gör 21-årige Vic Mensa sitt bästa för att elda upp pöbeln. Med ett intensivt set, där ”Orange Soda” och ”Suicide Mission” är höjdpunkterna, gör han ett gott dagsverke innan han lämnar över till kvällens huvudperson. Lite av ödets ironi är det: scenen är exakt densamma som Detroits andra stora vita riddare, Big Sean, spelade på för nästan exakt ett år sen. Den Big Sean som Danny Brown har kritiserat när G.O.O.D Music-rapparen kom tillbaka till Michigan på Thanksgiving för att dela ut kalkoner och förväntade sig stadens nyckel.

– Du ger bort kalkoner för att du aldrig är här. Jag är där ute jämt och köper cigaretter till folk, konstaterade Brown för nättidningen Pitchfork.

De båda spelningarna skiljer sig också avsevärt. Där Big Sean la i autopiloten och försökte skrapa ihop tillräckligt mycket energi för att göra ”Clique” till en dräglig avslutning – där mullrar Danny Brown igång direkt. Även om han har en viss startsträcka. I solglasögon, trenchcoat och Albert Einstien-frisyr bär han glorian av en klassisk domedagsprofet. Basgångarna från helvetets inre trycker honom framåt, det exploderar i rena dubstep-finaler och det dröjer elva låtar innan Danny Brown lägger kvällens första tillstymelse till mellansnack: ”What’s up Stockholm?!”.

Det markerar också en tempoökning. Brown laddar musköterna fulla och börjar skjuta hej vilt. Där och då börjar nöjespalatset från 1888 att skaka. The Old Danny Brown Tour (#ODBT för er som gillar hashtags) vilar såklart på albumet ”Old” från i höstas. Den skivan delade han upp i två delar: i den första reflekterade hans nya jag över den tuffa vardagen i hans uppväxt och den allt mer raserade hemstaden – i den andra delen tog hans gamla jag över i substansfylld fredag-hela-veckan-tillvaro.

Som turnénamnet antyder är det ingen hemlighet vilka låtar som lyfts upp och får bäst respons när herr Brown kommer till stan: folk vill se den gamle Danny. Inte den som har sagt att han skrivit sin sista låt om att röka eller den som säger nej till sex till förmån för en tecknad film. Med ”Smokin & Drinkin”, ”Handstand” och ”Express Your Self” ger han publiken på Nalen en gedigen lektion i ämnet ”Den gamle Danny Brown”. Nu går han för full maskin och tömmer ut allt han har i sina energidepåer. Firandet av återfödelsen fortsätter med ”Blunt After Blunt” (från ”XXX”, 2011). Danny Brown är en mästare i att inte underskatta sin publik och att integrera dem vid rätt tillfälle. Efter allsång till ”Kush Coma” når spelningen klimax i och med ”Dip”. Vic Mensa, som på egen hand spexat vid av sidan av scen, kommer upp och det resulterar i en dubbel stage dive. Eller trippel om man räknar den uppblåsbara dubbelkönade docka som Vic Mensa (hyfsat omotiverat) släppt ut under uppvärmningen och som nu gör de båda rapparna sällskap i publikhavet.

Den gamle Danny Brown surfar vidare.

DSC_5282
DSC_5289