Av Malkolm Landréus.

Det finns få eller ingen rappare som haft den hype som Abidaz har haft det senaste året. Med sin första fullängdare på svenska, ”In och Ut”, klev han in med dunder och brak, utan att be om ursäkt till någon. På så sätt skapas också höga förväntningar på denna kväll. Förväntningar som ett kokande Debaser Medis skvallrar om.

Men det är inte bara ena sidan av lokalen som är välfylld. Danske DJ Noize och Ozzy värmer upp publiken innan bundsförvanten Chapee åtföljs av C.U.P. på scen för introt ”E.C.”. Aleks dyker upp och kör refrängen till ”Lucida drömmar” och framför allt hopas det på scenen när rappare som Grillat & Grändy, Ison och Piraterna samlas för en hastig variant av ”AM 43”-remixen som självklart bemöts med jubel från publiken. De sistnämnda återkommer passande nog för sista numret och ”Stänger ner” showen tillsammans med Abidaz.

Det är en högintensiv och röjig show som sig bör när Abidaz är i farten. På gott och ont. Det ödslas ingen tid på mellanprat eller utdragna instrumentaler. Det blir lite väl mycket playbacks och Abidaz hypeman får jobba hårt under kvällen. Stress tunga produktioner blir även lite övertaliga i lokalen där ljudet inte är det bästa.

Trots att det i linje med hans pragmatiska inställning till sin musikkarriär blir lite rutinmässigt, går det inte att förneka att Abidaz gör sin grej denna kväll. Förutom självklara publikfavoriter som ”Råknas” och ”Kvalitet och kvantitet” är topparna med furiösa ”Game Over” och takrivaren ”Röd blå grön” riktigt, riktigt bra. Även de mer avskalade och personliga låtarna ”Benägen” och ”Jag vet” framförs med emfas och publikens uppskattning är tydlig.

Även om förväntningarna på spelningen förmodligen var orimligt höga hos de flesta finns det ingen anledning att tro att Abidaz popularitet har minskat efter gårdagen. Han är fortfarande en av Sveriges bästa rappare och jag är säker på att han bara blir bättre innan han återigen försvinner in i mörkret och vi står där och desperat vädjar efter ett sista framträdande.

Se bildgalleri nedan från spelningen!

DSC_7233
DSC_7297