Producenten Stu Bangas har i några år nu bistått äldre underground veteraner som Vinnie Paz, Heltah Skeltah och Blaq Poet med smutsiga hardcore beats. Tillsammans med likasinnade Eric Vanderslice fortsätter de på det inslagna spåret på gästfyllda ”Diggaz With Attitude”.

Dem hårda boom bap beatsen är från både Jedi Mind Tricks och DJ Premier skolorna. Syftet med denna typ av genre är att i stort sätt inge lyssnaren sådan lust att gunga med i låtarna, att de med ett för ivrigt ryck riskerar att bryta nacken. Det mesta ligger på den här nivån för musiken ändrar
sällan ändamål och uppfyller alla kriterier inom underground hardcore rap genren. De bästa spåren är dock när Stu Bangas och Vanderslice satsar på annat än att göra traditionell hardcore föda. Lugna soulsamplade ”Spy Hunter”, med en gatan-om-natten vibb, klingar som något en ung Prodigy hade känts självklar på, även om gästande Blacastan gör ett gediget jobb. En annan ljusglimt är ”Vikings” med dess korta slingor av några envisa pianotoner som kompletteras galant av midtempo trummor. Wais P har kanske hela skivans snärtigaste refräng och tillsammans med Apathy låter det som att de har kul och injekterar projektet med mer än den gravallvarliga tonen alla gästande rappare använder i sina hot om att slå, skära, hugga, förgöra – och andra former av misshandel – gentemot andra rappare. Ska dock sägas att vissa som Evidence utnyttjar sig av den monotona seriositeten till sin fördel när han i sann Leslie-Nielsen-anda uttryckslöst säger ”Who doesn’t feel Phil Collins” i ”Gusto”, och levererar i det skedet skivans mest underhållande rad i en annars ganska levnadstrött skiva.

Det är bara att glo på framsidans kusliga militärklädselprydda lik (om han är i zombie- eller dödläge är svårt att se) och höra Apathy i ”Half Dead” rappa ”Freddie Kruger music, raps slah your ear / so don’t go to sleep” för att bli utmattad. Den testosteron-fyllda atmosfären är kvävande. När andra saker än
i det sinnelaget når fram så blir ”Diggaz With Attitude” genast mer angeläget. Det har troligtvis att göra med att en skiva med Outerspaces, Slaines, Esoterics och så kollektivet Demigodz medlemmars närvaro indikerar tydligt vad skivans sound kommer att vara.

För de flest rapfansen så kan ”Diggaz With Attitude” lätt bli långrandigt och träigt, både sound- och innehållsmässigt. Det är dock välgjord och kapabel hardcore rap som skräddarsytt för fans av nämnda Jedi Mind Tricks och Demigodz. Stu Bangas och Vanderslice visste det mycket väl när de tillfrågade rappare med sådana här anknytningar, och kommer med liknande strategi antagligen kunna klämma ut sig några liknande skivor i framtiden.