Att Wu-Tang Clan har en koppling till kinesisk kultur och kampsport är det många som känner till. Efter deras debutalbum år 1993 ”Enter The Wu-Tang (36 Chambers” stod det klart att såväl inspiration som gruppnamn var hämtad från kinesiska filmer som ”Shaolin & WuTang” och ” The Eight Diagram Pole Fighter”.
Minnesvärda intron, intressanta samplingar och ett tankesätt rotade sig i producenten RZA och på följande album kunde man också höra hur det utvecklades. Vid sidan om Wu-Tang Clan och musiken har RZA även arbetat som skådespelare och manusförfattare. En karriär han nu tar till en ny nivå som regissör till den kommande Kung-Fu-filmen ”The Man With The Iron Fists” och står därtill bakom soundtracket till filmen. Med hans bakgrund i åtanke kan jag inte säga att jag är förvånad men däremot är jag oerhört nyfiken. Nyfiken på att se och höra hur han omvandlat sitt tankesätt och inspiration i en film och ett soundtrack.

Likt det sätt jag inbillar mig att porten till den Förbjudna staden majestätiskt öppnar sig i Peking, öppnar också RZA och The Black Keys soundtracket med låten ”The Baddest Man Alive”. Med en övertygande ton och en skallrande bas tar de fram en överlevnadsinstinkt inom mig och plötsligt känner jag mig redo för strid – en strid jag vet att jag kommer vinna. Det är sedan en känsla som, trots att tempot stundvis dras ner, följer mig under de resterande 14 spåren.
I en intervju tidigare i år beskrev RZA musiken som; “The same way that this cast is diverse… it’s the same thing with the music…”- och nog är det så. Gammalt och nytt, kända och okända. Du möts av en gedigen samling gästartister. Från vännerna Kanye West, Talib Kweli, Ghostface Killah, Wiz Khalifa och Pharoahe Monch till den skönsjungande Corrine Bailey Rae. Och även om alla de där namnen väger tungt och lockar mig är det i slutändan inte de, i sig, som är det mest intressanta med soundtracket. Nej, mest intressant är hur RZA tillsammans med skräckfilmskompositören Eli Roth byggt om och strippat ner klassiska låtar med hjälp av samplingar från såväl Wu-Tang Clan som William Bell och Isaac Hayes. De har skapat ett soundtrack där RZA’s bakgrund och hiphop-influenser ligger som en stomme i verket men där såväl sliriga rockdrag som kantonetisk popmusik tar dig långt utanför ramarna av vad du förväntat dig. Och utan att ha sett, den ännu outgivna, filmen ger soundtracket mig en påtaglig känsla av att det är skräddarsytt in i minsta detalj. Det som vid första anblick tycktes spretigt och möjligtvis överflödigt verkar istället vara det som bär på filmens historia och som tar sig fram i takt med händelserna i den. Varje trumma och flöjt, varje gästartist och textrad tycks sitta precis på rätt plats och jag upptäcker hur detta soundtrack får mig att vilja se en film jag förmodligen aldrig annars hade valt att se.

Red anm: Soundtracket släpps 23:e oktober. Filmen har premiär i USA 2:a november och beräknas ha premiär på svensk bio i februari 2013.