Spel om pengar är något som det råder en ständig debatt om. I ena ringhörnan riktas strålkastaren mot solskenshistorier om osannolika vinster och i den andra på alla som inte kunnat kontrollera sitt eget spelande. Det vägs för- och nackdelar mot varandra och oavsett vilken syn man har på spelbranschen så råder det inga tvivel om att det finns väldigt många svenskar som älskar att spela. Spel på lotterier, odds, casino, m.m. är en miljardindustri i Sverige, och i många sammanhang överlappar den med nöjesbranschen.

Nöjesprofilerna syns i spelen …

Du behöver inte ens leta aktivt för att hitta punkterna där spel- och nöjesbranschen sammanflätar med varandra. Det är bara att logga in på valfritt casino online så kommer du att hitta flertalet slots spel med teman från våra favoritfilmer och tv-serier, eller med några av världens kändaste artister som frontfigurer.

Dessa “branded slots” är ofta bland de mest populära på spelsidorna och den typen av överskridande samarbeten är långt ifrån ett nytt fenomen. Samtidigt som spelutvecklare fortsätter att ta fram nya spel med våra idoler i fokus, så sjunger musikerna romantiserande sånger om nätter i skenet av Las Vegas neonljus, och filmerna visar upp glamorösa casinon där man kan drömma om miljonerna.

Spelen med våra nöjesprofiler i fokus är vanliga och så är även nöjesvärldens flirtande med casinobranschen, men det är långt ifrån det enda som får de två universumen att överlappa.

… och i reklamerna

Spel- och nöjesbranschen har som sagt haft en fascination och ett utbyte av varandra i decennier, men med våra nätcasinons framfart är bandet mellan dem sannolikt starkare än någonsin.

I Sverige har allt från folkkära sångare och metalmusiker till internationella skådespelare och idrottsprofiler synts i reklamer för diverse spelbolag och deras sajter för betting och casinospel. Med tanke på hur marknaden för spel online har exploderat under de senaste 10 åren, och hur många nya aktörer som har dykt upp, så är det inte förvånande att det är så vanligt förekommande med kändisar från nöjes- och idrottsvärlden i deras reklamer.

För att sticka ut i en konkurrensutsatt bransch spenderar spelbolagen ofattbara summor på marknadsföring. Med de pengarna i ryggen, och i dessa tider då kändisar dyrkas av tusentals till miljontals människor på sociala medier, så är det naturligt att den typen av samarbeten har blivit vanligare.

Inte enbart de enskilda profilerna i fokus

Det är dock inte enbart med enskilda individer som samarbeten mellan de två branscherna uppstår. Inom idrotten har spel- och bettingsidor länge varit bland de främsta sponsorerna. Tittar man exempelvis på Europas främsta fotbollsligor så är det stora delar av lagen som har spelbolag som huvudsakliga tröjsponsorer.

Liknande trender börjar synas även i andra nöjessammanhang. Artister springer sällan runt på sen med spelbolagssponsrade tröjor på sig, men däremot blir det allt vanligare att spelbolagen sponsrar festivaler och dylikt för att synas. På liknande sätt har de också börjat gå in med mer sponsorpengar i nyare branscher, som exempelvis den för e-sport.

Det spelar ingen roll om man slår på tv:n, radion eller surfar runt online – det är sannolikt att du kommer stöta på en spelreklam, och det är sannolikt att den använder nöjesbranschen som hjälpmedel för att snärja dig. Så länge som de båda branscherna kan ha ett fortsatt utbyte av varandra, så är det sannolikt en trend som kommer att hålla i sig.

65ba07add7a32f7b0a037f23