Får titeln ställföreträdande utgivare på magasinet.

Till skillnad från Jay-Z och 50 Cent, som alltid verkar ha nya dealar på gång har Nas har aldrig gett sig in i business-svängen. Det blir det alltså ändring på nu, när Nas bekräftar att han har investerat en sexsiffrig summa i come-backande hiphopmagasinet Mass Appeal. Samma Mass Appeal som han och Large Professor var på omslaget på för elva år sedan för dess 18:e nummer. Magasinet, som startade 1996, är precis tillbaka efter ett fem år långt uppehåll, något som passade Nas som hand i handske. Han var besviken på utbudet i tidningshyllan för hiphop-älskare och tänkte först skapa en helt ny publikation, men bestämde sig istället för att satsa på ett redan existerande varumärke:

“Mass Appeal has a legacy and respect,” säger Nas. “It already has a foundation (…) I just feel like I can add on because I can lend my kind of cultural expertise and my professional acumen, and develop the business.”

Def Jam-rapparen blir i samband med investeringen ställföreträdande utgivare och med tanke på att han fortfarande är en del av branschen som magasinet täcker, blev Nas i en Forbes.com-intervju tillfrågad om hur han ställer sig till att bli granskad av sin egen tidning:

“I don’t want to see it until it’s out. I won’t get involved with that at all (…) I won’t touch anything, they’re free to say whatever they want. They can say I’m a psychopath, they can say I’m a sweetheart.”

Om sin nya roll på andra sidan av musikindustrin säger Nas att han visste att det var något som skulla komma senare i karriären för honom:

“I knew that this was down the road. I didn’t care to interrupt me being a creative musical artist (…) I said I’ll be more of a businessman down the road. I’m down the road now.”

Första numret med Nas bakom rodret är också Mass Appeals första sedan uppehållet, och innehåller bland annat en feature med Earl Sweatshirt och ett familjeträd över A$AP Mob.

65ba07add7a32f7b0a037f23