The Underachievers
Intervju – The Underachievers


“Allt i Europa verkar bara vara lite bättre än i USA”

 

 

The Underachievers är en del av den mycket omtalade Beastcoast-klicken, som sedan Joey Bada$$ har rönt framgångar den senaste tiden. Under sin korta tid i gamet har duon Flatbush Brooklyn hunnit med att ge ut tre mixtapes, och i veckan kommer deras debutalbum Cellar Door: Terminus Ut Exordium.

 

Killarna har varit i Europa, bland annat i Stockholm i slutet av juli, den konsertrecensionen kan ni läsa här.Vår medarbetare i Norge Stian Nicoaysen tog sig ett snack med den snacksalige Issa Gold och den något mindre pratglada AK som tycker att musiken pratar för sig självt.

 

Kan ni ge oss en inblick i ert samarbete, och hur det var att växa upp i Flatbush?

 

AK: Vi växte upp i samma område men på den tiden hade vi inga planer på att samarbeta. Jag har alltid varit intresserad av musik, och det visste Issa Gold så han hjälpte mig på olika sätt. Till slut började han att rappa själv.

 

När började ni att fundera på att skapa en duo och starta en klick med Flatbush Zombies och Pro Era?

 

Issa Gold: Jag och Juice från Flatbush Zombies bodde i samma uppgång, så vi har varit vänner sedan 13års åldern. Jag lärde känna Meexhy Darko när jag var 14, han bodde sex kvarter bort. Meech och Erick Arc Elliot bodde på samma gata, så vi bodde i pricip granna med varandra allihop. Jag och AK lärde känna varandra för ungefär åtta år sedan. Vi har extremt många gemensamma intressen. Vi söker båda efter nytt och annorlunda, och vi båda lyssnar på kul musik så vi bestämde oss för att gemensamt satsa på musiken fullt ut.

 

Issa, jag så att du nämnde Freddie Gibbs som en av dina favoritrappare. Hur ser din topp5 ut just nu?

 

IG: Hm, just nu säger jag Ab-Soul, AK, Freddie Gibbs, Erick Arc Elliot och Meechy Darko. Vänta lite, jag glömde Joey Bada$$. Han måste vara med på listan. Så om det bara får vara fem tar jag bort Ab-Soul och stoppar in Joey Bada$$ istället.

 

Jag ser en del ungdomar som claimar och representerar hela “47”-grejen som Capital Steez var väldigt aktiv med innan han dessvärre gick bort. Tror du en del rapfans vill vara bundna till olika klickar i rapbranschen? Som Odd Future, Beastcoast, A$AP Mob osv?

 

IG: Det är definitivt en trend just nu. Folk vill vara relaterade och vara en del av saker. Alla försöker hela tiden att hitta sig själva, och medans du gör det kommer du på vad du tycker är intressant. Den gemensamma nämnaren med alla de artister du nämner, är att de inte bara håller på med musik utan också skapar en ny kultur. Så, vi kan inte klandra ungdomar för att de går så “djupt” in i de olika grupperna. Det handlar om så mycket mer än musik just nu. Det är kläderna, stilen och guldtänderna.

 

Ni var ju med och grundade Beastcoast-klicken med Pro Era, Flatbush Zombies och flera andra. Kommer det komma ett Beastcoast-album?

 

AK: Jag var inte med och grundade Beastcoast. Jag tror att det var Joey Bada$$ och Capital Steez som startade allt. Men självklart kommer ett Beastcoast-album, men inte just nu. Någon gång i framtiden.

 

Beastcoast

 

Ni är för tillfället signade till Flying Lotus skivbolag Brainfeeder. Hur är det att vara i hans närhet rent kreativt, och vad har ni lärt?

 

IG: Vi släpper vårt album via RPM/MSC Records, och jag har faktiskt bara varit i studion med Flying Lotus en enda gång i hela mitt liv, så jag vet faktiskt inte hur hans kreativa process ser ut. Jag har inte lärt mig något av Flying Lotus.

 

Indigoism skapade en hel del hype och ni öppnade ögonen och öronen för en hel del människor med de ämnen ni tog upp. Produktionsmässigt var det också en ögonöppnare för en del då ni kör på New York-stilen men med en twist på flera av låtarna. Vad hand ni för tanke med projektet och förväntade ni er det mottagandet?

 

AK: Innan vi släppte mixtapet, sa Issa Gold: “Om inte folk gillar vår musik, kan vi lika gärna sluta med rap”. Så vi släppte en video som ett test, för att se reaktionerna.

 

IG: Vi visste egentligen vad som skulle ske, vi gick in i processen med att göra mixtapet med en strategisk utgångspunkt. Vi valde att inte ge ut en ny låt eller video innan vi var helt säkra på att folk gillade låten “So Devilish”. Och när vi fick den responsen vi fick gick vi vidare till ”Gold Soul Theory” och efter det ”The Mahdi”. Vi studerade vår publik, vi gjorde inte 24 låtar och släppte allt samtidigt. Detta var strategin med projektet samtidigt vi byggde en hype runt låtarna vi släppte. Vi var helt enkelt bra på att planera. Jag tror att en bra marknadsplan är ungefär som matte, lägg ihop 2 + 2. Vi studerade branschen och trenderna för att försöka förutse vart saker o ting var på väg och vad vi måste göra för att kunna tillför något nytt.

 

“Herb Shuttles”-videon lever sitt eget liv, den har nästan fått sju miljoner klick och fått ett varmt mottagande både från kritiker och journalister. Varför, tror ni, är låten så populär?

 

AK: För att låten är “fire”

 

IG: Haha, det är nog för att den handlar om weed. Nu är vi inne på det jag pratade om tidigare, strategisk planering. Vi visste att skulle placeras i ett fack, men ändå inte helt, om du förstår vad jag menar. Vi vill inte placeras in i ett fack för vi har ett så brett register på musikaliska preferenser. Vi vill göra all slags musik. När de låtar jag nämnde tidigare var ute, förstod folk vad vi handlade om. Vilka vi är. Så vi ville släppa en låt som var universell, något som vanliga människor kan relatera till. Det är ju självklart viktigt i musik. Man vill nå flera målgrupper. Detsamma gäller också ”N.A.S.A.”. Vi ville att alla skulle kunna gilla låten. Då menar jag inte bara våra befintliga fans. Våra gamla fans älskade Indigoism, medans de som blev våra fans efter att vi släppte N.A.S.A.” tycker att Lords of Flatbush är det bästa.

 

 

På Lords of Flatbush var det en hel del bangers, men ni hade också en del lugna låtar. Min personliga favorit är ”N.A.S.A”. Hur är ert förhållande till Erick Arc Elliot, och hur anser ni att han är som producent?

 

AK: Jag tycker att han är nummer 1 just nu. Jag träffade honom via Issa och de andra. Han är som en bror och granne.

 

IG: Vi bodde närmare varandra förut. Men vi är som en enda stor familj, när det gäller hans musik så är han den mest undervärderade artisten som finns. Han är inte bara en beatmaker. Hans mixtape Always Remembered är ett av de bästa jag någonsin hört. Med nutidens teknologi vill folk nästan se visuella bilder när de lyssnar på musiken. de förväntar sig allt från honom. De vill höra bangers, de vill höra lugna låtar, de vill ha allt. Erick är undervärderad för att folk inte lyssnar ordentligt på vad han gör ännu. Jag tror att han kan bli lika stor som Kanye West. Jag skulle inte säga att han är världens bästa producent, men han är den bästa producenten för sig självt. Han är en artistisk maskin. han är den mest talangfulla av oss alla.

 

 

Debutalbumet Cellar Door: Terminus Ut Exordium är snart ute. Vem har producerat och hur kommer ljudet att vara? Och kan ni avslöja några gäster?

 

AK: Det är ingen gästvers på albumet. Men vi har flera producenter som Statik Selektah, Lappa Lux, Ryan Hemsworth och många flera.

 

Ni har en hel del psykadeliska grejer som har stort inflytande i er musik, hur funkar de effekterna när ni går in i studion?

 

AK: Jag har aldrig tagit med det in i studion. Jag har bara käkat weed-kakor och sån shit.

 

IG: Hmm, vi använder oss inte av det när vi gör musik, men jag och Meech var höga på svamp när vi spelade in en låt med Joey Bada$$. Ska jag vara helt ärlig så är det bara uppfuckat och funkar inte. Folk som håller på med rock kan nog göra bättre grejer när de går på något, men som rappare tvivlar jag.

 

AK: Jag har lite lust att testa.

 

IG: Ja, vi planerar att testa för att se vilken typ av musik som kommer. Många av mina favoritartister oavsett genre gör musik när de går på något. Jag tror inte att jag kommer göra bättre musik men det blir låtar med ett annat perspektiv. Vi håller inte på med psykadeliska grejer just nu

 

Olika geografiska områden har haft sin storhetstid vid olika tidpunkter. Östkusten i slutet av 80-talet och tidigt 90-tal, västkusten kom starkt i mitten, slutet 90-talet, och sydstaterna har kommit starkt på 00-talet. Nu verkar det som om acid-rap är på frammarsch med artister som ni, Chance The Rapper, Flatbush Zombies med flera. Vad är acid-rap, och ser ni på Chance sätt att rappa som en egen undergenre?

 

IG: Personligen skulle jag kalla det psykadelisk rap, men ja det är definitivt en ny genre som Chance och Flatsbush håller på med. Vi siktar inte på att bli en del av den. Jag gör musik för att visa vem jag är. För mig handlar det bara om vad jag gillar att göra. Jag kan inte svara för de andra.

 

Ni har rest runt i några veckor i Europa, hur är kulturen här kontra USA? Vilka skillnader och vad gillar ni själva bäst?

 

AK: Jag kan inte säga så mycket om kulturen här då vi oftast bara är en dag i varje land vi besöker. Vi har inte kunnat eller hunnit få en uppfattning om hur folk är generellt. Men folk är mer kärleksfulla här, de värdesätter en mer. I staterna är det inte så, men det kanske är för att jag är därifrån. Jag gillar arkitekturen i Europa, jag älskar maten och människorna. Allt verkar lite bättre här än i USA.

 

IG: Ungdomarna i Europa värdesätter musiken och kulturen mer än hemma. Människorna här känner verkligen musiken. Bob Marley, Jimi Hendrix och flera andra stora band med stora fans-skaror blev stora i Europa innan de slog igenom i USA. Man ser att publiken här verkligen värdesätter alla artister som kommer, och det ger oss så mycket energi. Europeer är också mer direkta och raka. De kommer fram och frågar  “Vad händer” “Ska vi hänga lite?” Men det finns dock några små likheter, informationen och teknologin som vi exponeras för. Killen som gör våra artwork till singlar osv, bor i England. Jag har träffat honom tre gånger, men jag har säkert snackat med honom en miljon gånger via sociala medier.

 

Vad tycker ni om New Yorks position på hiphop-scenen just nu? Stora delar av mina spellistor innehåller New York-rappare, men radiostationerna vill inte spela NY-scenens musik, den ende kanske är Rosenberg. Varför stöttar inte radiostationerna stadens egna?

 

AK: Dessvärre gör vi inte så kallad “radiovänlig” musik, vad det nu är. Jag kan inte exakt sätta fingret på vad det är. Det finns två grenar som gäller just nu, underground och “radiovänlig”. Men jag bryr mig inte, för de så kallade “radiorapparna” kan inte ens fylla en konsertarena. Du kommer snart höra Bobby Shmurda på radio, han är från Flatbush.

 

 

///Stian Nicoaysen

 

 

 

 

 



Publicerat:
Redaktionen



NULL