Aktuell som jurymedlem i TV4:s Idol och med en gedigen historia inom hiphopbranschen i form av musikdokumentärer och musikproduktion åt bl.a. 2Pac, LL Cool J och Ice Cube är Quincy Jones III en av Sveriges bäst bevarade hemligheter. Vi bjöd in honom till Kingsizekällaren för att prata om allt detta; vänskapen med Ice Cube, mordet på Tupac Shakur och hans framtida planer att sätta svensk gatukultur på världskartan.

Quincy Jones III växte upp i Stockholmsförorten Farsta, en uppväxt han själv beskriver som väldigt stökig där han ofta flyttade runt och bytte skolor. Som en del av kickerskulturen i Kungsträdgården blev han tidigt härdad och lärde sig hur han skulle navigera genom gatans hårda spelregler, något som han senare skulle få nytta av.

Efter att ha landat sitt första jobb som både skådespelare och producent till soundtracket i svenska kultfilmen ”Stockholmsnatt” (1987) av Staffan Hildebrand fick han blodad tand av musikproduktion. Tillsammans med Malcolm B:s pappa Dele Shekoni, aka DJ Rock Ski, och som medlem i dansgruppen Berzerk, bland annat tillsammans med Cherno Jah, vann han svenska breakdance-mästerskapen 1987 och kom mer och mer i kontakt med musik.

Kort efter premiären av filmen flyttade Quincy som ensam 16-åring till Harlem, för att senare bli rumskamrat med T La Rock, den första artisten på legendariska skivbolaget Def Jam, och Special K från gruppen Treacherous Three.

breakdance-group-reunion-for-expressen-in-stockholm
breakdancing-at-skansen-1985
making-beats-in-stockholm-1986
my-studio-in-1992-south-central-la
qd-in-south-central-la-w_-qd3-and-ice-cube-crew
qd-t-la-rock-quincy-at-def-jam-party-1985
qd3-doing-kung-fu
eazy-e-qd-lethal-etc_3-1987-or-so
ll-cool-j-qd_2-at-15-yr-old-at-my-birthday-party-in-ny
qd-w_-afeni-shakur-tupacs-mom
beef
beef2
beef3

1987 flyttade han från New York till Los Angeles där han kom i kontakt med Ice Cube, Dub C och hans bror Crazy Toones redan innan någon av dem var kända. Tillsammans med Crazy Toones producerade han en demo till rapparen Tairrie B som gavs till Eazy-E där hon senare blev signad. En musikvideo till låten ”Murder She Wrote” gjordes även där Quincy medverkar tillsammans med bland andra Eazy-E och Schooly D.

Arbetet med Tairrie B skedde i Dr. Dres studio mellan varven han och resten av gruppen N.W.A. spelade in klassikern ”Straight Outta Compton” där Quincy hjälpte till med handpåläggning där det behövdes. Vänskapen med Ice Cube blev väldigt stark.

– Jag får rysningar när jag tänker på det… Ice Cube formade min hjärna med hjälp av böcker och tal. Han kunde sitta med mig och mina polare fram till fyra på morgonen och bara ge oss råd, utan att vi hade frågat. Han ville att alla skulle bli bättre. Tupac var också sån, och även LL Cool J. Det är dom tre most influential people in my life, av samma anledningar.

I takt med att relationen till och arbetet med Ice Cube fortsatte, producerade Quincy bland annat låten ”20 Sack” med Yo-Yo där han både fann kärleken till produktion endast med instrument utan samplingar, och som även tog hans namn till högre höjder. Under åren som gick arbetade han även med LL Cool J och Too Short. Genom sin halvsyster, Kidada Jones, kom han i kontakt med Tupac Shakur. Ett samarbete som bland annat mynnade ut i ”To Live & Die in L.A.” och senare utvecklades till en vänskap. Quincy minns hur det var att jobba i studion med Tupac:

– Den enda känslan jag kan jämföra med, även om det är två separata grejer, så är det när jag fick min son. Så stort kändes det i rummet. You felt like you could do anything. Det var det jag lärde mig av honom och den gåvan han gav mig, att våga ta tag i dina drömmar och bara köra. Oroa dig inte för vad folk tycker om det, bara gör din grej liksom. Och det var något som saknades i mitt liv. På Idol kan du se mig säga ”ta för dig, go for it!” och det fick jag från honom.

Efter Tupacs tragiska död slutade Quincy att göra musik och fokuserade istället på att göra dokumentärfilmer genom sitt produktionsbolag QD3 Entertainment. Bland dem återfinns bl.a. ”Beef”-serien som handlar om de åtskilliga konflikter som uppstått inom hiphopgenren. Han gjorde även den uppmärksammade dokumentären om Lil Wayne, ”The Carter” (2009), och ”Thug Angel” (2002) om Tupac Shakur.

Trots allt som Quincy Jones III har bidragit till hiphopgenren och musik överlag i både USA och Sverige är han sällan ett namn som dyker upp när man pratar om betydelsefulla personer i branschen. Han berättar att han gärna hade sett någon form av uppskattning men påpekar även att det aldrig har varit hans mål. Det han vill göra nu är att sätta den svenska gatukulturen på världskartan.

– Vi glömmer att vi har vår egna kultur här och det är det jag vill visa nu. Vi har grymma historier här. När man åker ut till Rinkeby, Rosengård och Angered och såna ställen finns det folk som kan berätta historier från 61 olika länder. Jag känner att vi inte riktigt har gjort det som Drake har gjort med Kanada och jag får rysningar när jag tänker på det… Att få fram vår gatukultur här i Sverige på världskartan. That’s my dream.

I dagarna dök det upp en bild med bland andra Mwuana, Peter Swartling och Quincy Jones III. Något som skvallrar lite om vad som komma skall.

– Mwuana är grym. Du kommer ihåg de kvaliteterna jag berättade om som jag gillar hos rappare? That’s him. Han känns som en riktig artist för mig, det här ”I would rap or do something totally wrong”. På Idol kommer det in folk som säger ”jag är civilingenjör på dagen men vill se om jag kan sjunga”. That guy is not gonna make it, haha. You gotta do this full time och Mwuana gör det här fullt ut.

Se hela intervjun med Quincy Jones III, aka QD3, nedan:

Intervju och text: Malkolm Landréus
Foto: Artin Hojat

Quincy Jones III går även att se i juryn för TV4-programmet IDOL som sänds ikväll fredag 20.00.