Shawn "Jay Z" Carter fick sällskap av Alicia Keys, Nicki Minaj, Rihanna, J.Cole, Kanye West, Madonna, deadmau5, Daft Punk och många fler.

Tidigare i vinter rapporterades det att Jay Z med ett investmentbolag skulle köpa upp företaget Aspiro där streamingtjänsten WiMP ingår, i syfte att konkurrera med exempelvis Spotify och numera Apple-ägda Beats Music. För ett par veckor sedan slutfördes affären för 56 miljoner dollar och på måndagskvällen hölls en stor presentation/presskonferens, där Tidal under högtidiliga former presenterades som en artistägd streamingtjänst. På scen fick Tidals talesperson sällskap av Jay Z med en lång rad artister som Alicia Keys, Nicki Minaj, Rihanna, J.Cole, Kanye West, Madonna, deadmau5, Daft Punk och många fler.

Efter en presentation av Alicia Keys där hon presenterade musikbranschens nya förutsättningar och TIDAL:s ambitioner (“the new rules”) fick samtliga artister skriva på vad man högtidligt kallade “Tidal Declaration of Independence“. Vid ett bord på scenen signerade samtliga artister med signatur på ett delägarskap i den nya tjänsten.

På den efterföljande presskonferens svarade Jay Z även på frågor kring konkurrens med andra streamingtjänster och ambitionen att ge artister större mervärde för sin musik:

You have a long-standing relationship with Jimmy Iovine. Have you been in contact with him since the news has started trickling out?

Yeah, of course. My thing with Jimmy is, “Listen, Jimmy; you’re Jimmy Iovine, and you’re Apple, and truthfully, you’re great. You guys are going to do great things with Beats, but … you know, I don’t have to lose in order for you guys to win, and let’s just remember that.” Again, I’m not angry. I actually told him, “Yo, you should be helping me. This is for the artist. These are people that you supported your whole life. You know, this is good.”

Musicians have long complained that streaming has rendered music virtually worthless. It doesn’t sound like you’re solely driven by financial reasons, but also by a desire to reset the value proposition of music.

That’s correct, absolutely, and when I spoke to every single person involved that’s what I said. Music is … imagine your life without music. It’s a very valuable part of your life, and like I said, that’s why we got in this business. It seems to be going the other way. People are not respecting the music, and [are] devaluing it and devaluing what it really means. People really feel like music is free, but will pay $6 for water. You can drink water free out of the tap, and it’s good water. But they’re OK paying for it. It’s just the mind-set right now.

TIDAL ska enligt uppgifter kosta ca 199 kr/månad för den högsta ljudkvaliteten. Många bedömare har talat om att Spotify nu får en konkurrent att räkna med när Tidal lanseras. Till Aftonbladet kommenterade Malin Cumzelius på Spotify lanseringen och konkurrenssituationen som uppstår :

”Vi vill erbjuda all världens musik på vår tjänst, men det har varit sporadiska begränsningar på Spotify ända sedan tjänsten skapades. Vi vet av erfarenhet att dessa saker händer, de kommer och går, och vi fortsätter att växa exponentiellt genom att leverera en bra produkt för våra användare och artisterna som de älskar”.

Se presentationen av TIDAL från New York City: