Under gårdagen blossade en kritikstorm mot svenska klädmärket H&M upp efter att en kontroversiell reklambild för en barnhoodie dök upp. Bilden, som snabbt spridits världen över, föreställer en svart pojke med texten “Coolest monkey in the jungle”. Många har varit snabba att kritisera företaget och däribland stora namn som The Weeknd, Diddy och G-Eazy.

Först ut var tidigare affischnamnet The Weeknd som på Twitter gick ut och offentligt avslutade samarbetet med företaget och igår gick även Diddy ut och erbjöd pojken på bilden ett modellkontrakt värt en miljon dollar. Samtidigt gick den kommande stora stjärnan att samarbeta med H&M, G-Eazy, även han ut och tog starkt avstånd från bilden och meddelade sina fans att han inte kommer fullfölja sitt samarbete med företaget.

Over the past months I was genuinely excited about launching my upcoming line and collaboration with @HM… Unfortunately, after seeing the disturbing image yesterday, my excitement over our global campaign quickly evaporated, and I’ve decided at this time our partnership needs to end. Whether an oblivious oversight or not, it’s truly sad and disturbing that in 2018, something so racially and culturally insensitive could pass by the eyes of so many (stylist, photographer, creative and marketing teams) and be deemed acceptable. I can’t allow for my name and brand to be associated with a company that could let this happen. I hope that this situation will serve as the wake up call that H&M and other companies need to get on track and become racially and culturally aware, as well as more diverse at every level.

Ett inlägg delat av G-Eazy (@g_eazy)

I dagarna la Harlem-emceen Cashflow Harlem upp en video på sociala medier där han rappar om skandalen över “Breathe”-instrumentalen.