Adam-Tensta-FRAMÅT-S
Adam Tensta lär ut musikbranschkunskap för unga talanger


Nu utökas utbildningen för att möta det stora intresset.

 

 

Artisten och producenten Adam Tensta ligger bakom initiativet FRAMÅT, en utbildning i musikentreprenörskap. Utbildningen riktar sig specifikt till ungdomar i Järvaområdet, där man får lära sig om olika delar i musikbranschen, allt från ett yrke som artist till låtskrivare eller bokare. Nu utökas dessutom utbildningen för att möta det stora intresset, nästa termin blir det fler klasser och inför hösten 2019 planeras distansutbildningar för ungdomar som inte är bosatta i Stockholm.

 

Bland de snart nyexaminerade eleverna finns bland andra Simeon som är aktuell med sin andra singel “Casanova”, producerad av platinumsäljande Pablo Paz. Adam själv vann en Grammis redan med debuten “It’s A Tensta Thing” (2007) och musikentreprenörsutbildningen FRAMÅT startades utifrån Adams egna erfarenheter som spänner över mer än ett decennium. Utbildningen är gratis och består av två terminer, termin 1 är 11 veckor lång, har teoretisk inriktning och hålls kvällstid samt helger. Termin 2 är 20 veckor och med praktisk inriktning.

 

“Jag startade FRAMÅT för att jag ville dela med mig av den information jag samlat på mig som independentartist under 11 år. Jag vill att fler unga talanger ska känna att dom har möjlighet att utforska alternativen som finns bortom majorbolagen. Att med sin förvärvade kunskap kunna ta faktabaserade beslut och behålla kontrollen över sitt eget hantverk, sina rättigheter och sin framtid.”

 

Han bestämde sig för att börja lokalt eftersom han vet att det är många i området som drömmer om en karriär inom musikbranschen, men menar samtidigt att kunskapen om branschen saknas på bred front, inte bara i Järvaområdet.

 

“Jag hade gärna tagit del av en liknande utbildning ifall det hade funnits något som FRAMÅT under min uppväxt, men det fanns det inte. Istället fick vi ta den långa vägen runt, och lära av tusen misstag innan vi slutligen hittade rätt. Jag tycker inte att ungdomar ska behöva ta den långa vägen, jag tycker att information om musikbranschen borde vara lättillgänglig för den som söker. Fler ska känna att de kan ta kvalificerade beslut om sina egna karriärer.”

 

Lördagen den 1:a december kl 19.00 öppnar dörrarna till SHOWCASING THE COME UP på Grand Central by Scandic – det första årets avslutningsevent, med livemusik, panelsamtal och livepodd arrangerat av eleverna själva.

 

Nu öppnar även ansökningsperioden för nästkommande termin, med beräknad start februari 2019. För att ansöka, maila: ansok.framat@gmail.com

 

 

 

 



Publicerat:
Redaktionen



NULL