Av Alexander Kihlström.

Aylaklicken är något av det bästa vi har i hiphopväg här i landet. Supergänget beståendes av Mohammed Ali, Stor, Carlito och Mack Beats har sannerligen levererat bra musik de senaste åren. 2007 släppte Stor sitt mixtape ”Dikter ifrån bikten” och efter det har medlemmarna släppt och deltagit på olika hyllade och prisade släpp, vilket har gjort Ayla till en maktfaktor i svensk hiphop.

Uppföljaren ”Dikter ifrån bikten 2” finns ute på Spotify nu, men den har inte släppts av Stor utan en av de två rapparna i duon Mohammed Ali: Moms (alltså Mohammed). Det är inte alls fel tänkt, för Moms är en oerhört skicklig rappare. Han har något som få kan skryta med. En vass tunga och fantastisk teknik samtidigt som han ofta har viktiga och betydelsefulla teman och texter. På ”Dikter ifrån bikten 2” hör vi en del av hans snabba flow och sköna rader, vilket gör att ett släpp blir svårt att misslyckas med. Han har dessutom med sig Stor, Gee Dixon, Fille, Aleks och den oerhört lovande Malcolm B (dessutom på två låtar).

Det innebär nästan per automatik att resultatet blir bra. Riktigt så lätt är det ju inte att göra musik dock. Men det här är en bra skiva. Det är inte en fantastisk skiva, men det är en bra skiva. Vissa grejer känns som att de har gjorts innan av Highwonmedlemmar eller andra i Aylaklicken. Jag kan förstå att man vill flirta med Highwons superhit ”Från hjärtat” t.ex. (ett par gånger), men det känns lite onödigt och jag hade hellre hört lite helt nya grejer. Få spår sticker ut även om alla är klart godkända. Men det känns lite som ett mellansläpp, att Moms vill rappa av sig lite innan kommande släpp, oavsett om det är med Mohammed Ali eller vad det kan bli.

Bäst på skivan är den sköna låten ”Barnsoldater” (feat. Fille och Stor). Den lär spelas på många grillkvällar runt om i Sverige i sommar, och förhoppningsvis även efter det också. Det är en skön låt med tre av de mest intressanta rapparna vi har här i landet. Rekommenderas varmt.

Jag har svårt att se hur något Aylafans blir besviket på detta släpp. Det är ett utmärkt ”mellansläpp” inför de kommande grejerna från Ayla. Men att Moms kan sin rap, det kan ingen tvivla på. Han är en oerhört skicklig rappare, vilket han konstant bekräftar när han släpper grejer eller gästar på andras låtar. Kolla bara tungvrickarversen han bidrar med på ”Tystas ner (remix)”…

Betyg 3 av 5