I många aspekter ser jag “Skate Or Die” som en egenkomponerad hyllning och reflekterande avrundning i en trilogi där en uppfriskande “anti-jante”-mentalitet härskar. Erk och Kaplan tycks knappast se några begränsningar i tillvaron och med ambition, flit och oförtruten energi växlar Random Bastards-representanterna mellan sina favoritsysslor lite som det behagar. På den tredje skivan (efter “Dirty North” och “Bastards!”) är det en något mer tillbakalutad musikalisk resa norröver där fokusen på att koppla samman olika kreativa plattformar, vare sig det är musik, brädsport, konst eller design, fortsätter att ge goda synergieffekter. Academics ljudbild är magnifikt komponerad och tangerar i sina bästa stunder amerikanska producentgenier, där Hi-Tek hamnar närmast i referensramen för min del. Konceptuellt och textmässigt är det även som handen i handsken och när jag blundar med lurarna på i vintermörkret förflyttas jag utomkroppsligt till den kreativa bubbla, som av allt att döma blev resultatet av en stugvistelse ett par år tillabaka i tiden. Att denna skiva legat på lut i RB-arkiven i ett par års tid är nästintill upprörande( i all välmening) och mersmaken är påtaglig. Ibland sägs det att musik är färskvara som måste ut till lyssnaren så fort den skapats. I detta fallet har Erk, Kaplan och Academics ruvat på en tidlös pärla och toppar flertalet alster som skapats från norr till söder de senaste åren.

Bästa låt: “10 Years” med Chefen.

Bästa produktion: “Roadtrippy”

Bästa gästinhopp: Som bekant är jag svag för Cleo på engelska. Det intrycket består på “Witchcraft”.