5c5400e3cd8dc20b6e1b4d12
Rapper Ted recenserar: Sleeping Dog’s

Närstriderna är så underbart visuella och råa att man önskar att motståndarna aldrig tar slut

Min uppväxt har varit präglad av våldsamma Hongkong-actionfilmer och jag har alltid funnit en stor fascination över staden i sig. Det är i Hongkong vi finner majoriteten och uppkomsten av brottsyndikaten, i det här fallet triaderna. I “Sleeping Dogs” tar du rollen som San Fransisco-polisen Wei Shen. Han är uppväxt och präglad av det hårda gänglivet i Hongkong men som sedan lämnat det livet bakom sig och sökt lyckan i USA som polis. Nu återvänder Wei till Hongkong som en undercover-polis för att rensa upp bland sina gamla barndomskamrater. Upplägget är allt annat än fridfullt.

Sleeping Dogs spar varken in på action eller blod. Det blommar fullständigt i ultravåld, biljakter och explosioner. Bortsett från de linjära uppdragen låter Sleeping Dogs dig att agera fritt i en förminskad kopia av ett färgsprakande och glänsande Hongkong. För er som har spelat “Grand Theft Auto” kommer inte spelupplägget som någon chock. Spelarenan är helt öppen och endast din fantasi sätter gränserna. När du har tröttnat på att följa den “cut-scene”-präglade huvudstoryn kan du alltid ta dig ett varv längs Hongkongs neonprydda gator och skapa ett fullständigt kaos. Det finns en uppsjö av fordon som står till ditt förfogande. Allt från bilar, motorcyklar till båtar och spårvagnar.

En första anblick på spelet ger mig en “WOW”-känsla, i synnerhet från den färgorgie som staden erbjuder mig, men också från den glänsande omgivningen som avspeglas som bäst i vatten, bilar och fönsterrutor. Vid en närmare granskning upptäcker man däremot att spelet lider av både “frame rate”-problem samt en ganska ansträngd distansvy. Det är här konsolens något föråldrade prestanda verkligen gör sig påmind. Det tar dock inte många minuter innan den betraktelsen bleknar bort.

Sleeping Dogs bjuder på ett sådant fasansfullt tempo att jag måste pausa spelet emellanåt för att hämta andan, i synnerhet under närstridsfighter. Det är just här ett av Sleeping Dogs allra starkaste moment ligger. Närstriderna är så underbart visuella och råa att man önskar att motståndarna aldrig tar slut. Wei kan ta sig an nästan hur många motståndare som helst på samma gång. Sparkarna, slagen och kasten haglar över motståndarna. För att inte tala om Wei’s förmåga att interagera med omgivningen, såsom att kasta ned motståndaren från en bro, spetsa honom på svärdfiskar eller springa in med hans huvud i en fönsterruta. Närstridsvapen finns också till ditt förfogande och jag kan lova att blodet bokstavligen sprutar när du svingar ett hjärnrör mot din motståndares hjässa. Och ja, hur politiskt inkorrekt det än är så KAN du ge dig på oskyldiga fotgängare. Wei tar “le parkour” till en helt ny nivå med sina färdigheter, som att springa upp för väggar, hoppa mellan hus och kasta sig ned för husbranter. Skjutvapen förekommer självklart också i en maffiapräglad miljö men de gör sig dessvärre inte lika bra som i närstriderna.

Så, hur hanterar Wei alla de fordon som spelet bjuder oss på? Briljant, måste jag säga! Styrningen är välsignad med en riktigt precisionsrik arkadstyrning som hänför dig med en magpirrande känsla. Man känner hastigheten ända in i skelettet. Att Wei sedan kan byta fordon i farten genom att kasta sig över till en närliggande bil, för att sedan kasta ut den dåvarande föraren gör det hela ännu roligare.

Sleeping Dogs, som är delvis utvecklat och släppt av “Square Enix”, bjuder på ett relativt komplext levling-system som erbjuder Wei nya unika färdigheter under spelets gång. Dessa delas upp i tre delkategorier; “Cop”, “Triad” och “Face”. Ordning och reda ökar Wei’s “Cop”-mätare, brutalitet och våld ökar hans “Triad”-mätare och goda gärningar mot stadens invånare hans “Face”-mätare.

Bortsett från huvudstoryn som är både välspelad, intrigfylld och fängslande kan Wei ge sig ut på dejter med vackra kvinnor, satsa pengar på tuppfäktning, sjunga karaoke, eller varför inte anta utmaningen i ett gaturace.

Sleeping Dogs är inget originellt eller ett nyskapande spel men det har mycket som andra spel i dess genre saknar, till exempel en levande stad där människorna faktiskt ser ut att ha ett syfte. Staden lever på ett annat sätt än vad man är van vid och det tillför det där lite extra som man behöver för att känna sig riktigt “bad ass”. Neonskyltarna, skyskraporna och den orientaliska omgivningen gör att man fullkomligt njuter när man vänder upp och ner på staden i ett steroid-artat tempo.

Sleeping Dogs är ett riktigt bra spel som inte bör missas av de som finner denna värld av rått våld, neon och triader tilltalande. NI kommer inte bli besvikna! Spelets hårdvarubrister finns där som en liten nagel i ögat men kommer snabbt att slätas över. Detta tack vare spelets stämning, tempo och fartfylldhet. Räkna lätt med en +20 timmar i speltid och bli inte förvånad om du kort tid efter att “The End”-texten rullat drabbas av abstinens och återvänder till Wei Shen och hans “little Hongkong”.

| Kingsizemagazine

Testat på plattform: Playstation3
Testat på tv: Samsung55 D8005