Gästas av bland annat Kanye West, A$AP Rocky, The-Dream & Timbaland.

Pusha T är tillbaka med ett triumferande mörker i form av “Darkest Before Dawn,” där den nyutnämnda G.O.O.D. Music-bossen separerar sig själv från medelmåttigheten. Clipse-rapparen har sedan länge fastställt sin position som en utav industrins mest konsekventa artister, och imponerar med ett prelude-album som levererar musik av högre kvalitet an de flesta av konkurrenternas fullskaliga projekt. I väntan på 2016:s “King Push” tystar Pusha fansens musiktörstande öron med tio spår av ren genialitet. Med singlar som “Untouchable,” “M.F.T.R.” och “Crutches, Crosses, Caskets” lyckades Pusha T generera en ofantlig mängd hype inför “överskotts-albumet”, som framgångsrikt följdes upp utav en karneval av mörk dope-musik. Projektet backas av artister som Kanye West, A$AP Rocky, The-Dream, samt utav en imponerande lista av producenter bestående av bland annat Timbaland, Boi-1da, Metro Boomin och J. Cole, och var bäddat för succé ända sedan dag ett. Det väldigt påtagliga mörkret som genomsyrar albumet tydliggörs redan från dess Metro Boomin-producerade intro, och binder samman musiken trots dess generösa spektrum av producenter.

Med en kollektion av låtar som lämnar lite att önska så är det dock inte helt utan besvikelse som den teoretiska bangern “M.P.A.” blir ett utav albumets svagare bidrag. Att en Pusha T-låt med features från Kanye West, A$AP Rocky & The-Dream inte riktigt håller måttet på ett projekt utan speciellt många “stora” namn känns nästintill surrealistiskt, speciellt när dess produktion undertecknas Kanye West & J. Cole. Mer glädjande är gästverserna från Beanie Sigel, Kehlani och Jill Scott, som tydligt visar på att pengar och status hamnar i skuggan till renodlad talang. “King Push: Darkest Before Dawn” avrundar detta fantastiska hiphop-år på bästa möjliga sätt, samtidigt som ribban inför Pusha’s kommande album när överjordiska höjder. Om ett prelude-album bestående av överskott från originalet låter såhär, så känns det som att Pusha T’s “Album of the Year”-drömmar redan är inom räckhåll.

Bästa låt: “M.F.T.R.” feat. The-Dream – The-Dream’s smittsamma hook kompletterar Pusha’s redan ikoniska flow denna cyklon av attityd.

Bästa produktion: “Untouchable” – Ett felfritt loopande av Notorious B.I.G’s insats på “Think Big” varvat med en minimalistisk tolkning av $kinny’s “Gunshot$” smälter samman i ren perfektion.

Intressant text: “America, you need a miracle/Beyond spiritual/I need a realer view/I hold a mirror to it/These ain’t new problems, they just old ways.” – “Sunshine” med Jill Scott där President Push kritiserar valuta-motiverade krig och ideologiska problem, såväl som den universellt glorifierade synen av Amerika. Det ar dags för en förändring.

//Ludvig Löfström