Organismen är den rappare i Sverige som är mest svensk hiphop. I tre decennier har han stångat sig blodig mot en vägg av både självupplevt och verkligt motstånd – och allt som oftast har det resulterat i finurlig, tänkvärd och högklassig rap. I med- och motgång har han alltid fortsatt när många fallit av och vissa fått större genomslag. Svensk hiphop är hans korkek och Organismen njuter kanske mer än någonsin av lukten av blommorna.

”Ingenting är likadant nä, utom att det e bara jag här / jag är den enda som är kvar här, jag är den enda som har bars här”

När ”Alla kungar bär inte krona” släpptes 2014 kändes det som ett storslaget avslut. En känslomättad historia om att äntligen släppa taget och vara tillfreds med hur allting blev. Det hade varit ett fint och i allra högsta grad, värdigt, avslut. Istället kom två mixtejps, en rad gästverser och ett album. ”Mitt andra dygn” fortsätter där föregångaren avslutades, men har egentligen bara en sak gemensamt med något av hans tidigare verk: det låter helt olikt alla hans tidigare verk.

Det femte studioalbumet är helt producerat av duon The Usual Suspects och det är just det samarbetet som gör musiken intressant. Här blandas inslag av trap och grime med lika delar svävande som studsiga beats. Det märks att Ågren fortfarande mår bra, texterna präglas av nostalgi snarare än melankoli och fokus ligger på ljusglimtarna trots att de mörka molnen finns kvar. Men framförallt är det glädjen i att bara rappa som är mest anmärkningsvärd.

”Jag är så glad att jag hitta tillbaka, hitta tillbaka jag hittade mer”

Som helhet är det på gott och ont. Organismens största bedrift som artist är att vid varje släpp förnya sig själv och det lyckas han med även här. Tempot och estetiken i grime passar honom utmärkt, men soundmässigt blir det lite tvära kvast och mindre utrymme lämnas åt det långsamma och målande i låtar som “Lever livet om igen”. Trots att ”Mitt andra dygn” saknar tyngden från ”Alla kungar bär inte krona” är det en fräsch påminnelse om att en av landets bästa rappare fortfarande är relevant. Än sitter han vid sin korkek.

Bästa låt: ”Ger dig allt om du vill ha det” (feat. Johan Vuitton). En av de bästa låtarna av Organismen de senaste åren.

Bästa produktion: ”Ger dig allt om du vill ha det”. Genomgående lysande produktioner av The Usual Suspects, men det mysiga gunget på den här singeln är svårt att skaka av sig.

Bästa gästinhopp: Johan Vuitton (”Ger dig allt om du vill ha det”). Han är visserligen den enda gästen på skivan, men oj vad han bidrar. Smittsam refräng.