Läs om spelningarna av Young Thug och Lil Uzi Vert.

Young Thug, Bay Stage

På förhand känns det lite märkligt att en artist av Young Thugs kaliber får uppträda 18.30 på festivalens sista dag. Men, det ska visa sig vara en irrelevant fråga för publiken som står för festivalens kanske mest engagerade timme utöver Travis Scott. I moshpit efter moshpit stångar man upp enorma grusmoln som en flock vilda antiloper. Young Thug själv är duktig på att orkestrera stämningen, där bangers som ”Check” och ”Digits” blandas med lugnare ”Family Don’t Matter” och ljuvliga ”Killed Before”. Här sjunger Atlanta-stjärnan till och med ut, i ett set som innehåller förvånansvärt lite auto tune.

Det är egentligen dessa låtar som skapar bäst känsla, men tyvärr får Thugger bäst gensvar på de mer intensiva partierna, vilket gör att till exempel fenomenala Elton John-samplade ”High” endast får 30 sekunder i rampljuset. Låtvalen är dock bra överlag, där vi får allt ifrån nya singeln ”The London” (där hela J. Coles vers spelas upp), moderna klassikern ”Lifestyle” och underskattade T.I-samarbetet ”About the Money”. Young Thug gör precis vad som önskas och är sympatisk på scenen – det är knappast hans fel att dagens unga musiklyssnare hellre vill hoppa och skrika än att faktiskt lyssna.

Lil Uzi Vert, Bay Stage

Lil Uzi Vert är en extremt karismatisk figur. När han kliver ut på scenen till publikens stora jubel gör han det med ett kaninhuvud i näven och kort därefter rabblar han upp precis alla märkeskläder han har på sig. Hade hans musik haft samma karisma hade vi kunnat komma någonstans ikväll, men den 24-åriga Philly-rapparen verkar mest sugen på att få krypa ner backstage tillsammans med Young Thug som sitter vid sidan av scenen och väntar som ett par gymnasieflickor som ska sminka sig innan det är dags för den riktiga festen. Publiken gör dock vad de kan och hoppar tappert in i moshpit efter moshpit på beställning.

Om inte annat lyckas Uzi med konststycket att vara nonchalant men charmig på samma gång. En diva som trots allt är svår att ogilla. Efter att ha lämnat scenen en andra gång och DJ:n plockat ner sin dator bestämmer han sig för att bevilja publikens önskan om att fortsätta. Uzi förkunnar att han är trött, så ska han köra vidare får de visa energi. Efter några försök till och en halvtimme av sin utsatta timme spelad tackar han för sig, säger att han måste hinna äta svensk fisk och kastar micken i ansiktet på dj:n. En intensiv och speciell spelning, men också helt värdelös.

Se bildgalleri nedan!

YOUNGTHUG_lolla_AB_1
YOUNGTHUG_lolla_AB_3