Under några års tid har Abel “The Weeknd” Tesfaye gått från hajpad r&b-sensation till fullfjädrad världsartist. Just den resan får vi en inblick i när Toronto-sångaren intar scenen på The Roundhouse i London, med en intim inramning som andas mer klubbkänsla än opersonligt arenagig. Det är bombastisk och majestätisk pop-r&b av yppersta världsklass han bjuder på med superhittarna “Cant Feel My Face” och “The Hills”. Mig når han dock in i benmärgen med det avskalade och raka från den tidigare diskografin samt “Tell Your Friends” från succéskivan “Beauty Behind The Madnesst”. Övergångarna mellan det ibland väsenskilt poppiga och radiovänliga till mystisk neosoul-briljans kontrasteras än mer då vi, till min och publikens extatiska förtjusning, bjuds på några otroligt uppskattade guldkorn från “Trilogy”. Bäst är det när han framför “House of Balloons/Glass Table Girls” och magiska avslutningen med “High For This” och “Wicked Games”. Det bestående intrycket, trots en något kort spelning, är den makalösa spännvidden mellan det sällsamt vackra i kombination med förmågan att helt själv leverera en scenshow som heter duga. Bandet var placerade 2 meter upp i luften bakom vilket gav känslan av att han kontrollerade scenen helt på egen hand. The Weeknd är en stjärna som kommer lysa starkt på r&b/pophimlen under en överskådlig framtid och att ha fått möjligheten att se honom i en så pass intim scenmiljö, kan jag skatta mig lycklig över.

Bästa låt: “Wicked Games”. Magisk avslutning.

Detta minns vi: The Weeknds kärleksförklaring till London.

Publiken: Förväntansfull och på tårna i alla lägen.