”If grime is dead then how am i here?”, rappar Stormzy i låten ”Know me from”. Den retoriska frågan kan få bli en cliffhanger för de som valde lokalen. För om genren är död, eller liten, hur kommer det sig så att en 22 år gammal, icke signad artist, som inte heller har något debutalbum ute kan få biljetterna till alla sina spelningar att ta slut direkt? Stormzy representerar en genre som under lång tid mött hårt motstånd. Man brukar säga att det som inte dödar dig gör dig bara starkare- jag hatar klyschor men citatet förklarar faktiskt mycket. Stomzy har ingen lång karriär på nacken. Han har släppt ett mixtape, en EP och några singlar.

Stockholm älskar Stormzy- inget snack om saken. Stormzy visar kärlek tillbaka genom sin scennärvaro men även när han plockar upp Cherrie på scen. Detta var Stormzys första Sverigebesök och han tog sig tiden till att lära sig vad Stockhoms-fansen gillar. Förutom att stämningen blir helt galen under ”Tabanja” så får vi det bekräftat: Stomzy bryr sig om människorna som står framför honom.

Trots att han inte har många låtar kan han ändå sätta ihop en bra set-list och skapar dynamik i uppbyggnaden. Han börjar med äldre låtar från ”168: The Mixtape” blandar med låtar från ”Dreamers Disease” och går sedan över till sina kändare låtar som ”Not that deep”, ”Wickedskengman4” och självklart den mest hypade låten: ”Shut up” som utan tveka är publikens favorit.

Sen kan man diskutera strategin bakom att placera en stjärna som Stormzy på en liten scen på Slakthuset? Sanningen är den att grime varken är död eller en liten genre-den är underskattad. Det är fullt möjligt att göra publikmätningar, omvärldsanalyser eller på andra sätt mäta efterfrågan. Varför görs inte detta när det handlar om grime? Förtjänar inte grime samma professionella förarbete? Anses grime-publiken vara mindre viktigt? En europeisk artist som har flera miljoner visningar på sina videos samt 195000 Instagramföljare kommer locka en stor publik- jag lovar.

Konserten var slutsåld, fram tills i torsdags då nya biljetter släpptes- Biljetter till att se konserten via videolänk från rummet bredvid. Kunde inte arrangörerna ha utökat schemat med ännu en spelning. Vem går på konsert för att sitt i rummet bredvid och glo på en skärm? Det finns Youtube.

I det stora hela var det en bra, underhållande och händelserik konsert med mycket kärlek och energi. Jag kan definitivt tänka mig se Stomzy igen, men då vill jag se honom på en större scen. Det viktigaste av allt var kanske att alla fick det bekräftat svart på vitt: Grime is still alive.

Bästa låt: “Shut up” – det hade varit galet under hela spelningen men den galna stämningen ökade några ytterligare snäpp under låten. Man kunde se på Stomzy att han älskar att framföra låten.

Detta minns vi: När Stormzy tar in Cherrie på scen och hon framför ”Tabanja” samtidigt som han står vid sidan och diggar till låten.
Publiken: Väldigt hypad och energisk men underskattad