Tycka vad man vill om Rae Sremmurd men när de intar scenen till ”Start A Party” kan ingen ifrågasätta trovärdigheten. Ananas, rosor, champagne, toarullar och vattenflaskor flyger från scen ut över publikhavet. Ikväll är det bröderna Khalif och Aaquil Brown som står för underhållningen och det ligger inom deras expertis. Inga tvivel råder kring att de bemästrar konsten i att starta en fest. I bagaget har de två populära album och flera uppskattade låtar som ”No Type”, ”No Flex Zone”, ”Black Beatles”, ”Come Get Her”, “Throw Sum Mo” och ”Swang”.

Sverigespelningen 2015 handlade mer om att få upp brudar på scen, ikväll inkluderas hela publiken. Flera snubbar hamnar även på scen och får sig en oförglömlig kväll. Och det är precis det som är vackert med Rae Sremmurd. De bryr sig om sina fans och fokuserar på publiken från att de kliver på scen tills sekunden de lämnar Nobelberget. Men det finns ändå en skillnad mellan bröderna. Swae Lee är mindre självupptagen och har bättre publikkontakt än sin bror. Slim Jxmmi har uppenbarligen besökt gymmet och står gärna och spänner sig med jämna mellanrum. Om det är något att se är mer av en smaksak.

Det spelar ingen roll om Black Beatles är den enda singeln som lyckats toppa Billboard. Och för att vara helt ärlig spelar det inte någon större roll vilken låt som spelas för publiken är igång konstant. Det är tack vare att Rae Sremmburd bjuder på sig själva, älskar att stå på scen, älskar sina fans och älskar att festa. I en tid där Mannequin-challenge är av ett fenomen än en trend är en sak i alla fall säker: Black Beatles är betydligt mer lit än sina föregångare från 60-talet. Jag menar, vem fan slår sönder en ananas på scengolvet, tar upp den, käkar lite och sen kastar ut den i publiken?

Bästa låt: ”Start a Party” var klockren till stor del för trovärdigheten i sammanhanget. “No Type” var en av publikens favoriter och såklart superhiten ”Black Beatles”.

Detta minns vi: Hur fina Rae Sremmurd var mot publiken. De plockade upp mobiltelefon efter mobiltelefon från fansen och filmade sig själva. De tog upp flera personer från publiken på scen och gav dem massa kärlek.

Publiken: Tio av tio. Det närmaste jag kommit en Beatles-publik var genom Outkasts video till “Hey Ya” och det är precis vad jag associerar första raden på Nobelberget med.

/ Mariana Benyamin Sir

Bilder av Melika “Duvetinte” Zakariae