Att som rappare spela med ett liveband i ryggen kan skapa en magisk känsla. The Roots och numera nedlagda Klubb Spiderdogs på Fasching är bra exempel på det. Just på Faschings klassiska scen har det också stått många bra liveband genom åren, inom soul, blues, jazz och på senare tid hiphop. Men vissa rappare verkar spela med liveband “bara för att”, utan att ha några vidare tankar bakom det. Det gäller inte Oddisee. Med sig på scenen har han bandet Good Compny: fem av de bästa musiker jag sett i denna lokal – och det säger ganska mycket. Bandet bärs fram av en trummis som var så tight att ?uestlove hade blivit avundsjuk och en keyboardist som dansar och showar lika bra som han spelar – felfritt.

Oddisee själv är på extremt bra humör – konstigt vore det annars när han har släppt ett av årets allra bästa album och säljer slut show efter show i Europa. “The goings on”, “That’s Love”, “Contradiction’s Maze” och “Own Appeal” är rent ut sagt magiska. Bandet är otroligt skickligt och allt är inövat och sitter perfekt – vilket skapar utrymme för improvisation. Trummisen, keyboardisten och gitarristen kör en beatbox som Odissee rappar över, man kör någon slags traplåt, en reggaelåt, Pharcydes “Runnin'” och mycket mer som låter konstigt i text – men som var briljant live.

Jag och mitt sällskap krigar oss genom publikhavet och upp på balkongen på det helt slutsålda Fasching och ser konserten bredvid Oddisees svenska kusiner visar det sig. Jag vet inte om släkten höjde Oddisees nivå ytterligare ett snäpp, men oavsett vad det var som gjorde att han var i kanonform så får jag lyfta hatten och tacka. Tack Oddisee och ditt fantastiska band för en av de bästa hiphopspelningarna i Stockholm på många år!

(Extra fint att Oddisee uppmanar till solidaritet för människor på flykt också. Tack igen!)

betyg_5

IMG_2743