“To die a young legend or live a long life unfulfilled
 / ‘Cause you wanna change the world
, but while alive you never will
 / ‘Cause they only feel you after you gone, or I’ve been told /
And now I’m caught between bein’ heard and gettin’ old”

Raderna är tagna från ”Immortal” på J. Coles senaste skiva ”4 Your Eyez Only”, som den pågående turnén också är döpt efter. En skiva som säger enormt mycket om var Coles mindset är idag, trots att den till största del är skriven utifrån en av hans avlidna vänners perspektiv. Det är mycket på grund av detta som J. Coles status har förändrats de senaste åren och för att sammanfatta kan man säga att ju mer han har sökt sig utanför rampljuset och letat inåt, desto mer har han förstärkt sin status som en av världens mest uppskattade rappare. Dreamville-chefen och Jay Z-protegén har gått från framgångstörstande elev till skolad mentor.

Det J. Cole framförallt står för är kompromisslöshet och integritet och när man ser honom live förstår man den verkliga innebörden av det. Två dagar efter att just Jay Z uppträtt på populära kvällsprogrammet Saturday Night Live i Colin Kaepernick-tröja står tronarvingen Jermaine på Hovets scen iklädd en orange fångdräkt, omgiven av ett fiktivt fängelse med övervakningskameror som snyggt utgör visuella komplement på scenens sidor. Hans band gömmer sig bakom fängelsegrindar bakom honom men mellan Cole och publiken finns inga fiktiva murar eller gränser. Han är ett med publiken från öppningslåten ”For Whom The Bell Tolls”. Han rappar, skriker, frustar och sjunger med hela sitt hjärta.

J. Cole gör som han ofta gör när det är konsert och spelar i princip hela ”4 Your Eyez Only” från start till slut. Men som tur är klämmer han snyggt in lite välbekanta tillbakablickar för de som varit med från start. Obligatoriska ”Lights Please”, ”Nobody’s Perfect” och ”Can’t Get Enough” från debutplattan ”Cole World: The Sideline Story” spelas i en annorlunda rytm men funkar ändå och när ”G.O.M.D” snyggt övergår till ”Power Trip” ler man åt vart Cole har kommit. Till en plats där 10 000 personer kan uppskatta allt från oskuldshistorier till Black Lives Matter-tematik och sjunga med till en låt om att vika kläder. Det säger egentligen allt om J. Cole. Han är äkta och så också hans fans – som fick uppleva en av årets bästa spelningar hittills.

Bästa låt: ”Neighbors”. Till tonerna av introt i ”Forbidden Fruit” förvrängs ljudet och övergår till ”Neighbors”, en överraskande populär låt som blir tio gånger mäktigare live.

Detta minns vi: Efter ”Neighbors” väljer J. Cole att inte bara berätta, utan visa, vad som inspirerade honom att skriva låten. På storbildsskärmarna spelar han upp övervakningsfilmen från när ett SWAT-team bröt sig in i hans hus i ett vitt och välbärgat område i hemstat North Carolina.

Publiken: J. Cole har alltid haft en blandad publik som stadigt växt sig större år efter år. För oss som var på hans första spelning på Nalen för sex år sedan är det mäktigt att se honom på ett fullsatt Hovet. Och engagemanget är precis lika starkt då som nu.

// Malkolm Landréus

Duon Earthgang droppar bars på bars på bars! ? Hovet är LIT! #dreamville

Ett inlägg delat av Kingsize Magazine (@kingsizemag.se)