5cde9d7a01aeb755072a6323
5cdbe1c601aeb722200120a2
Ella-Mai-Stockholm-2019-S
Konsertrecension: Ella Mai på Berns, Stockholm


 

 

Sedan tvåfaldigt Grammy-nominerade hiten ”Boo’d Up” har Ella Mai vunnit hela världens hjärtan – och det är inte svårt att förstå varför. Utöver sin oemotståndliga utstrålning, som ännu är obefläckad av musikbranschens cynism, gör hon traditionell r&b i modern tappning som många människor har saknat. Och frågan är om någon gör det bättre än 24-åringen från London just nu. Ella Mai är i mångt och mycket allt man hoppades Tinashe skulle bli.

 

Potentialen var tydlig redan när hon stod som förband till Kehlani på Nalen för två år sedan. Men med sin första egna spelning på svensk mark visar Ella Mai att hon är här för att stanna. Med en makalös röst, felfri show och magisk musik charmar hon Berns med låtar som inte bara svänger, utan också är utmärkta hantverk i låtskrivning – inte minst höjdpunkter som ”Everything” och ljuvliga ”Naked”.

 

Att Mai väljer att framföra Chris Brown-gästande ”Whatchamacallit” går så klart att diskutera, i synnerhet med hans dagsfärska snedsteg i beaktning, men annars finns det knappast något att anmärka på. Det här var en kväll där ljud, ljus, artist och publik förenades i en perfekt förtrollad bubbla – och mycket bättre än så blir det inte.

 

 

Bästa låt: ”Naked”, ”Trip” och ja, tyvärr, slog liveversionen av ”Whatchamacallit” riktigt hårt.

 

Detta minns vi: En närmare bekantskap med vår nya r&b-drottning som garanterat kommer fylla större lokaler kommande år.

 

Publiken: 85% tjejer där de allra flesta, glädjande nog, var riktiga fans som inte alls betalat 350 kr för att höra ”Boo’d Up”.

 

/Malkolm Landréus

 

 

 

 

Foto: https://www.instagram.com/stagr.de/

 

 



Publicerat:
Redaktionen



NULL