Allt sedan sensommaren har det tisslats och tasslats och skrivits spaltmeter om Anderson. Paak i media och sociala nätverk. Rapparen, sångaren och producenten från Oxnard i Kalifornien har på några få månader trollbundit lyssnare efter medverkan på Dr. Dre’s “Compton” och det excellenta albumet “Malibu” i färskt minne. Ett genombrott värt namnet. Och det här är bara början vill jag lova.

Det tar inte många minuter in i spelningen på Strand innan det står klart för mig (och alla andra) – hajpen är mycket väl motiverad även utifrån ett live-perspektiv. Anderson .Paak växlar makalöst bekymmersfritt och ledigt mellan rap, sång och trumsetet (!) till en palett av beats och minimalistiskt lämpad instrumentering där influenserna av soul, funk, jazz och hiphop vävts samman omsorgsfullt. Han lyckas som få med den svårhanterliga ansatsen att knyta samma dåtid, nutid och avvägd framåtblickande progression. Även om ett par försök till “allsång” misslyckades, då publiken inte inte är med på noterna/texterna, finns säkerligen god chans att långt fler stämmer upp i kör redan till festivalsommaren. Potentialen för de riktigt stora scenerna finns där redan nu.

Att Anderson .Paak står för ett närmast magnifikt Stockholmgig denna måndag, blir till en talande symbolik samma afton som Kendrick Lamar prisas femfalt på Grammy Awards hemmavid. Det finns definitivt likheter i vokalt tonläge och musikalisk ansats de två emellan. Paak kan i mina ögon mycket väl besitta än mer rå talang och utvecklingspotential än sin Compton-kollega (som jag även såg vid första Sverigebesöket i Hässleholm maj 2012). Oxnard-talangen har hela verktygslådan full med attributen, kontakterna och integriteten som krävs, i en knivig musikbransch i konstant förändring. Måtte bara Dr. Dre’s mentorskap hjälpa istället för att stjälpa, som visat sig vara fallet med flera Aftermath-talanger under 2000-talet. Spelar Anderson. Paak sina musikaliska kort rätt blir det en enkelbiljett till musikbranschens finrum.

Publiken: Fullknökat till sista plats på Strand med nyfikna, frusna  och förväntansfulla som ville se Paak’s första Sverigebesök.

Bästa låt: Omöjligt att välja ut en. “Room In Here”, “The Season / Carry Me” och “Without You” var några guldkorn live.

Detta minns vi: Anderson .Paak’s lysande inhopp bakom trumsetet vid flera tillfällen.