Det har hänt en hel del sedan den där novemberkvällen 2011 då Action Bronson för första gången stod på en scen utanför USA. Då spelade han på Slakthuset i Stockholm och en taskig dimma hade gjort att han flyg var närapå att bli inställt varav konserten började först 01.00 på natten vilket gjorde att publikskaran hade mattats av till ca 150 personer. Under gårdagens gig på Debaser Medis är förutsättningarna klart förbättrade. Publiken består av minst 600 personer och giget börjar i utsatt tid vid 21-snåret.

Så fort Bronson kommer ut på scenen så möts han av ett massivt vrål och man märker verkligen hur älskad denna Queens-MC är. Trots sitt massiva intag av gräs och med en kroppshydda som ser ut som en vandrande hjärtattack så rör sig Bronson som ett proffs på scenen och spottar ur sig sina intensiva rim utan några som helst problem. Med sig på scenen har han en ”DJ” (en kille som byter låtar på en dator), sin polare Big Body Bes som enbart krökar, hypar up publiken, kastar av folk som tar sig upp på scenen etc och den stora överraskningen nämligen Polo-kungen Meyhem Lauren, en av de nya stjärnorna på New Yorks rapkarta.

Under genombrottshiten ”Shiraz” hoppar Bronson ner i publikhavet och rappar sig hela vägen bort till andra sidan av lokalen till fansens förtjusning. När han ska upp på scenen igen och försöker passera genom ett draperi på sidan tar det stopp, en avspärrningsbom står i vägen men Bronson lackar ur och gör ett wrestlinggrepp på den vilket ser sjukt kul ut.

Sen är det Meyhem Laurens tur att dra av några egna låtar. Behöver väl knappast nämnas att graffiti-anthemet ”Got The Fever” drar ner mest applåder innan det är dags för Bronson att ansluta igen. Helt plötsligt slänger någon upp en joint på scenen till Bronsolinis stora glädje, men vakterna är på hugget och rör sig mot scenen medans ”DJ”-snubben gapar ”put it out, put it out och faran är över. En kille klättrar upp på scenen men åker på en tackling av Big Body Bes och flyger ut från scenen. Tyvärr bjuder inte Bronson själv på några body slams men rör sig som en gammal wrestler från WWF’s glansdagar. Showen är tajt rakt igenom och vi får en stenhård rapshow baserad på en stor del humor och Action Bronsons oerhörda karisma. Nya singeln ”Easy Rider” avlutar showen helt perfekt men visst kunde vi väl fått höra ”Imported Goods” också?

//Niklas Grees

action-bronson-sthlm-aug-2014-S