Av Bave Amin.

Ghettosoldaten Ky-Mani Marley gästade Nalens lokaler i Stockholm för en ståtlig spelning. Det utdelades välbehövda budskap, några av världens mest kända hits och en omfattande variation av sound och genrer.

Sedan 1996 har Ky-Mani Marley bidragit till ett efternamn representerat av ett gigantiskt musikarv. Med en blandform av modern reggae, hiphop och dancehall som utgångspunkt har hans vilja att anamma alla genrer av musik tydliggjorts. Nu, 16 år senare, har hans resor inom olika genrer visat sig i fem album. Bland dessa finns välkända hits som ”New Heights” och ”One Time”. På senare tid har han även hunnit med en turné tillsammans med Van Halen och jobbar idag på sitt sjätte album.

Klädd som en Ghettosoldat marscherar Ky-Mani Marley upp på scen till introt bandet värmt upp publiken med. Hans oerhörda energi banar vägen för det hårdare materialet i konsertens början. Den behagligt skrovliga rösten tar sin plats i dem höga taken och dreadlocksen piskar över ljudvågorna av dem kraftiga synthslingorna. Bandet är synkade och tillfällen ges för dem alla att visa sig på. Med remarkabelt engagemang framförs ”Hustler” och ”Warriors”, där Ky-Mani Marley målande gestikulerar till textraderna. För ett hysteriskt Nalen sprider han ord om befrielse, trummar på afrikanska trummor och slowdansar. Därefter tar en längre stunds psykedelisk soft-rock vid, vilket kommer att fungera som en bro över till mjukare material.

Väl på andra sidan bron utgörs majoriteten av dem lugnare låtarna av Bob Marley-hits. Jag fängslas över den saliga blandning av världsmusik, blues samt rock som adderats för konserten. Han lyckas behärska genrerna men framförallt hålla det smakfullt, något många utforskare misslyckas med. ’’No Woman, No Cry’’ blir sångmässigt överraskande och i sällskap med ’’I Shot the Sheriff’’ det främsta för spelningen.

Slutligen ställer dock det som visserligen fullgjort kvällen hans egen musik till svars, då jag önskar att vi bjudits på mer låtar från tidigare album än Radio. Men bortser man från det, samt några ljudstörningar vid enstaka tillfällen, var det annars nästintill förgyllande. Ky-Mani Marley besitter en majestätisk karaktär som kan förväntas upplevas live. Får man chansen att se honom, bör man ta den.

Text & foto: Bave Amin