Av Niklas "DJ Grass" Grees.

Att DJ Premier, DJ Jazzy Jeff, Bumpy Knuckles och (Mad) Skillz alla befinner sig i Stockholm en söndagkväll i mitten av oktober måste vara något slags rekord i hiphopcelebriteter i vår huvudstad. Tyvärr ska de inte stå på samma scen under kvällen, Jeff och Skillz är nämligen i stan för att spela på något energidrycks-event.

DJ Premier behöver knappast någon introduktion, han är själva definitionen av vad ”real Hiphop” är. Han räknas som en av de mest innovativa producenterna någonsin och är otroligt respekterad, inte minst för sitt bidrag till hiphop-historien som ena halvan av legendariska Gang Starr, duon han formade med numera bortgångne Guru. Bumpy Knuckles aka Freddie Foxxx är även han en välrespekterad herre, kanske mer för sitt rykte om att skicka wacka rappare till månen med sina granitnävar eller rocka ”twin glocks”. En låt med Bumpy brukar innebära trubbel och det är bara att slänga på The Militia eller M.U.G för att haja att denna bjässe inte är någon man jiddrar med . Att samarbeta med Dj Premier har alltid visat sig vara ett bra move av Bumpy och när dessa herrar slog sina skallar ihop för att spela in fullängdaren The Kolexxxion som släpptes i mars var det många ”heads” som jublade. Nu är de ute på turne för plattan och nådde Stockholm och Hornstull Strand i går.

Det var roligt att se att så många hade tagit sig ut för denna söndagkväll, Strand var fyllt av kända Hiphopfejor som bl a Mr Noun från Supersci, Professor P, Akilles och vår alldeles egna Preemokollaboratör, Prop Dylan, som också agerade förband. Preemo är först att äntra scenen och efter någon minuts call and response slänger han på det klassiska introt från Daily Operation och scenen fylls av tät rök medans lamporna dimmar ner. Helt plötsligt ser man något som ser ut att vara ett dasslock, eller rent av ett brunnslock i rökstrimmorna. Det visar sig vara Bumpy Knuckles handflata! Spelningen sätter igång med några rätt mediokra låtar men publiken längst fram bryr sig inte utan röjer utan tanke på att det är dag innan måndag. Bumpy ser dock rätt trött ut och har inte riktigt samma energi som Premier har i DJ-båset.

Första höjdpunkten kommer när Premier berättar att det är dags att ta det tillbaka och slänger på A Part Of My Life, en banger utan dess like och Preemo och Bumpys allra bästa collabo. Tyvärr verkar Bumpys röst ha knas och låten får ett abrupt slut efter första versen. Sedan rullar det på och låtar från The Kolexxxion varvas med spår från Industry Shakedown och The Konexxxion. Ljudet är rätt lågt så man får inte det tryck vissa av låtarna behöver men det glöms fort bort då personliga favoriter som wEaRe aT WaR och My Thoughts fyras av. Som sista låt gör de ”The Gang Starr Bus”, Bumpys hyllning till turnelivet på
vägarna tillsammans med Gang Starr innan det är dags för spelningen att gå in i sin nästa fas, nämligen DJ Premiers Gang Starr-set. Preemo betar av klassiska låtar från hela katalogen, självklart med Full Clip som klimax då både Guru och Big L hedras.Hela showen avslutas med The Militia då Bumpy glider tillbaka in på scenen för att spotta sin gästvers från denna Moment Of Truth-klassiker. Helhetsintrycket är en habil rap-show som hade lyfts av högre volym och lite mer engagemang av herr Knuckles. Några spår från debuten Freddie Foxxx Is Here hade inte skadat att stoppa in i setet heller.