Av Alexander Kihlström.

Jag har tyvärr aldrig haft äran att besöka varken Luleå eller Piteå, men igår kändes det som att jag var där. Det hördes på dialekterna redan i kön att Norrbotten var i huset. Det kändes som hemmaplan för Luleåsonen Zacke och Piteåbördiga Kalle Gracias som värmde upp publiken på ett lysande sätt.

Just Kalle Gracias var ett utmärkt val av Zacke då han både värmde upp publiken (med sin senaste singel ”Drömmen” bl.a.) och fungerade som Zackes sidekick under konserten. En konsert som hade många toppar, men inga dalar. Det var en uppvisning i hur man ska rappa på scen – en uppvisning som många (trötta) svenska rappare borde ha sett och tagit lärdom av.

Zacke drar igång i ett rasande tempo och när han kör ”1000-0 till idioterna” över beatet till Busta Rhymes ”Break ya neck” sätter han tonen för resten av spelningen – det blir omöjligt att stå still. Han betar av låtar från skivan ”Visst är det vackert” samt det senaste albumet ”Renhjärtat”. Han har samlat på sig en stark diskografi och alla låtar passar bra in i showen. Mosebacke och Yes! kokar som mest när han kör ”Halvvägs” (från Movits! senaste platta), ”Mammas nya kille”, ”Spela mig på radio” och en alldeles fantastisk allsång till ”Torgny”. Då har jag inte ens nämnt att allas vår favorit Timbuktu dyker upp och kör sin vers till ”Minicall” till allas stora glädje.

Jag har egentligen inga invändningar alls på denna kväll. Det var lyckat från start till slut och en av de bästa konserterna av en svensk artist på Mosebacke. Jag var långt ifrån den enda som lämnade lokalen med ett brett leende…